En el marc de les activitats formatives organitzades per les comissions acadèmiques dels programes de postgrau MIPE i DIPE, el Dr. Felipe Jiménez Vargas, de la Pontifícia Universitat Catòlica de Valparaíso (Xile), impartirà la conferència titulada:

“Psicologia Cultural, diversitat i escola: una aproximació des de l’experiència educativa llatinoamericana”

Dia: dimarts 7 de novembre de 2017
Hora: de 12 a 14h
Lloc: aula per determinar, Facultat de Psicologia (Edifici Ponent), Campus Mundet, Universitat de Barcelona (UB)
Inscripcions: seguimientomipedipe@gmail.com

Descripció
Els sistemes educatius llatinoamericans es troben en l’actualitat enfrontats a diversos desafiaments que convergeixen en la necessitat i pressió per millorar la qualitat de l’educació pública. En aquest escenari global una de les principals contradiccions que han de resoldre és, d’una banda, la intensificació de les reformes basades en estàndards, i de l’altra, les creixents demandes per una educació inclusiva. Aquesta tensió situa a les escoles en un complex escenari d’actuació que obre una interessant veta investigativa al voltant de les formes institucionals d’aprenentatge expansiu.
A través de l’experiència xilena al voltant de la recent i progressiva incorporació d’estudiants d’origen immigrant a les escoles públiques, i utilitzant preferentment la psicologia cultural com a marc explicatiu, la conferència busca impulsar certes reflexions educatives que sorgeixen de l’anàlisi de les respostes escolars per enfrontar les tensions, contradiccions i els desafiaments que suposa el treball amb una població educativa cada vegada més diversa. Aquestes reflexions poden nodrir no només el treball que s’ha començat a realitzar en altres dimensions o amb altres categories (equitat de gènere, diversitat sexual, minories indígenes o educació en contextos de pobresa), sinó que a més a altres entorns culturals de la nostra regió que estiguin travessant desafiaments semblants en els seus respectius sistemes educatius.

Expositor
Felipe Jiménez és llicenciat en psicologia i doctor en Psicologia per l’Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment s’exerceix com a Professor Associat i Investigador Associat del como Profesor Asociado e Investigador Asociado del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. És Investigador responsable d’un grup interdisciplinari de recerca i transformació educativa en temes de migració i escola des d’una perspectiva intercultural i de justícia social. Des del camp de la Psicologia Cultural i des de l’Antropologia de l’Educació, la seva línia de recerca actual es focalitza en una anàlisi ecològic dels processos d’escolarització d’estudiants immigrants en el sistema públic, específicament en els Programes d’Acollida al Sistema Educatiu.

Be Sociable, Share!