Grup de recerca sobre atenció a la diversitat, GRAD · UVic-UCC

Investigador Principal:

Jesús Soldevila-Pérez

Investigadors/ores:

Marta Casals, Anna Casellas, Eduard Comerma, Tamara Gastelaars, Saray Gómez, Verónica Jiménez, José Ramón Lago, Alicia Leiva, Mila Naranjo, Mark O’Neill, Núria Padrós, Olga Pedragosa, Esther Pertusa, Gemma Riera, Tomàs Sadurní, Xavier Santaella, M. Teresa Segués, Anna Valls, Jordi Vilardell

Principals línies d’investigació que desenvolupa el grup:

  • La cooperació entre l’alumnat i col·laboració entre professorat pel suport i la millora de la pràctica educativa. Dr. José Ramón Lago
  • L’avaluació inclusiva i la millora de les pràctiques educatives. Dra. Mila Naranjo
  • L’Aprenentatge cooperatiu, la cohesió de grup, el clima de l’aula, TIC i millora de les pràctiques educatives. Dra. Gemma Riera
  • El Disseny Universal de l’aprenentatge i la personalització per a l’accés en entorns inclusius. Dra. Olga Pedragosa
  • Cognició i atenció a la diversitat. Dra. Alicia Leiva
  • La veu de l’alumnat per a la millora inclusiva i democràtica de l’escola. Dr. Jesús Soldevila

Projectes en curs:
Planificació, desenvolupament i avaluació de Projectes de Recerca liderats pels membres del GRAD com a Investigadors Principals.

Títol: Desenvolupament d’una eina avaluativa per les entitats socials a partir d’indicadors de drets humans. 
Entitats Finançadores: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca
Investigadora principal: Olga Pedragosa Xuclà
Inici 2021 Fi 2024

Títol: El procés de reflexió sobre la pràctica professional futura en el context de l’assignatura de Pràctiques: una perspectiva interdisciplinar.
Entitat finançadora: CIFE Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.
Investigadora principal: Mila Naranjo Llanos
Inici 2021 Fi 2023

Participació en projectes de recerca en col·laboració amb investigadors d’altres grups.

Títol: Expandir la col·laboració entre universitat i escola en el pràcticum de Mestre/a: la construcció conjunta d’equips formatius com a comunitats de pràctica. Entitat finançadora: AGAUR
Investigador principal: Javier Onrubia Goñi
Inici 2021 Fi 2022

Títol: Estàndards per a l’avaluació de la qualitat formativa dels docents d’educació infantil, primària i secundària en relació amb la competència lingüística oral en català, i propostes de millora.
Entitat finançadora: AGAUR
Investigadora principal: Marta Gràcia Garcia
Inici 2021 Fi 2022

Títol: Alliance 3: School, family and community Alliance against early school leaving. 
Entitats Finançadores: Comissió Europea
Investigador principal: Jordi Collet-Sabé
Inici 2019 Fi 2022

Participació en convenis de transferència de coneixement
Títol: MES: Mentoria Educació Secundària
Entitats finançadores: Fundació Antiga Caixa Manlleu
Investigadora principal: Verónica Jiménez Perales
Inici 2021 Fi 2024

Llibres

Collet, J., Naranjo, M., & Soldevila Pérez (eds.) 2022. Global Inclusive Education: Lessons from Spain. Springer.

Valls, A. (2022). La Intervención psicomotriz educativa. La construcción de un vínculo de apego seguro y la adaptación escolar. Ediciones CORPORA.

Casanovas, J. (coord.) Capdevila, X., Carrillo, I., Cercós, R., Collelldemont, E., Padrós, N., & Simó, N. (2021). Memòria democràtia, educació i universitat : Mestres. Vic: Serveis de Publicacions UVic-UCC.

Pujolas,P. & Lago, J.R. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. Octaedro.

Gràcia, M, Sanlorien, P., & Segués, M. T. (2017). Motivación, afectos y relaciones en el aula inclusiva. Ediuoc.

Capítols de llibre

Bosch, M., Medina, N., & Riera G. (2021) Evaluación e implementación de un programa de aprendizaje musical desde una perspectiva inclusiva. Dins Ortiz, L., Torres, J.A, Carrión, J., Peña, M.A., & Pérez, E. (eds.) Organización educativa para todas las personas. Ed. Wolters Kluwer.

Bosch, M., Medina, N., & Riera, G. (2021) Validación y aplicación de un programa didáctico musical para la mejora de la cohesión en el aula. Dins Aznar Díaz, I., Rodríguez Jiménez, C., Ramos Vavas-Parejo, M., & Gómez Garcia, G. (eds.) Desafíos de la investigación y la innovación educativa en una sociedad inclusiva. Ed. Dykinson.

Jiménez, V., & Naranjo, M. (2022). Inclusive Assessment: Essential Curricular Improvement to Achieve Equity in the Classroom. A Collet, J., Naranjo, M., & Soldevila, J. (Eds.), Global Inclusive Education: lessons from Spain (pp. 47 – 63). Springer.

Naranjo, M., Soldevila-Pérez, J., & Collet, J. (2022). Inclusion from the Classroom to Families and the Community: Global Inclusive Education. In J. Collet, M. Naranjo, & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global inclusive education: lessons from Spain, (pp. 3-15). Springer.

Onrubia, J. Lago, J.R., & Parrilla,A. (2022). Strategies for Improving Educational Practices in an Inclusive Direction: Collaborative Consultation and Participatory Research. A Collet, J., Naranjo, M., & Soldevila-Pérez, J. (eds) Global Inclusive Education. Inclusive Learning and Educational Equity, 8, 83-95. Springer, DOI: 10.1007/978-3-031-11476-2_3

Riera, G., Segués, T., & Lago, J.R. (2022). Cooperative Learning for Cohesion, Inclusion, and Equity at School and in the Classroom. In J. Collet, M. Naranjo & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global inclusive education: lessons from Spain, 33-46. Springer. DOI: 10.1007/978-3-031-11476-2_3

Soldevila-Pérez, J., Calderón-Almendros, I., & Echeita, G. (2022). My (school) life is expendable: radicalizing the discourse against the miseries of the school system. In J. Collet, M. Naranjo & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global inclusive education: lessons from Spain, 17-32. Springer: Switzerland.

Soldevila-Pérez, J., Naranjo, M., & Collet, J. (2022). Global Inclusive Education: Challenges for the Future. In J. Collet, M. Naranjo & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global inclusive education: lessons from Spain, 157-167. Springer.

Collelldemont, E., Padrós, N. & Cercós, R. (2021). Chapter 3 Images That Portray, Challenge, and Refuse: Visual Content and Education in Francoist Spain, 1939–1975. In T. Allender, I. Dussel, I. Grosvenor & K. Priem (Ed.), Appearances Matter: The Visual in Educational History (pp. 63-86). De Gruyter Oldenbourg.

Padrós, N., & Collelldemont, E. (2021) Moments de memòria en l’art de carrer, moments d’història en la investigació a l’aula. Dins Martí, M., Vidal E. D., & Sanahuja A. L’impacte de les reformes educatives de l’etapa democràtica 1975-2006. (p. 283-296). Publicacions de la Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions.

Riera, G., Medina, N., & Bosch, M. (2021). El uso de las estrategias discursivas del lenguaje y los recursos semióticos en un proceso de formación-asesoramiento, dins Nuevas estrategias de comunicación especializada y educación. Col·lecció “Herramientas Universitarias”. Ed. GEDISA.

Collelldemont, E., &, Padrós, N. (2020) Educación y propaganda en contextos de silencio. Dins Collelldemont, E., & Vilanou C. (Coords.), Totalitarismos europeos, propaganda y educación. Una historia visual del NO-DO. (p. 11-20). Ediciones TREA

Naranjo, M., & Jiménez, V. (2020). La evaluación del aprendizaje cooperativo en la universidad: una tarea pendiente. A Cañabate, D., & Colomer, J. (coord.), El aprendizaje cooperativo en la universidad del siglo XXI (pp. 73 – 82). Graó.

Casanovas, J., & Padrós, N. (2018) Pizarra y pupitre. La representación de la práctica escolar a través del NO-DO en las inauguraciones de escuelas durante franquismo. Dins González, S., Meda, J., Motilla, X., &, Pomante, L. eds., La práctica educativa: historia, memoria y patrimonio. (p. 697-707). FahrenHouse. –

Jiménez, V., Naranjo, M., & Padrós, N. (2018). Educación y aprendizajes escolares. Dins Soler, J., & Collelldemont E.(coord.), Pedagogías y prácticas educativas contemporáneas. (p. 167-213). Horsori

Lago, J. R., Soldevila, J., & Jiménez, V. (2018). El aprendizaje cooperativo para la cohesión, la inclusión y la equidad. Dins Torrego, J. C., & Monge C. (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo. (p. 243-270)

Articles

Badia, A., Segués, T., &S oler-Campo, S.(2022) Building teachers’ voices on teaching in a research-informed teaching course. Journal of Education for Teaching, 48(3). DOI: 10.1080/02607476.2021.1992252

Collelldemont, E., Casanovas, J., Flores, I. C., Cercós, R., Padrós, N., & Simó, N. (2022). El patrimoni educatiu a l’espai públic, una mediació entre la formació i la projecció pedagògica. Educació i Història: revista d’història de l’educació, (39), 95-123.

Collelldemont, E. C., Cercós, R. C., Esteve, M., & Padrós, N. (2022). De pensar geográficamente los documentos a expresar artísticamente la memoria. In Disciplinas educativas en regímenes totalitarios: una historia visual desde documentales (pp. 19-31). Trea.

Collelldemont, E., Padrós, N., & Grosvenor, I. (2022). La memoria educativa de los documentales como confrontación a los pasados totalitarios. Historia y Memoria de la Educación, (16), 77-103.

Gil, F., Hernández-Ribas, R., Sánchez, N., Gil, J., & Casellas-Grau, A. (2022). Communication skills training for medical residents: Enhancing a psychosocial approach of patient care . Palliative and Supportive Care. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/S147895152200030X

Martínez-Maireles, D., Naranjo Llanos, M. ,& Tort Bardolet, A. (2022). Aportaciones y dificultades valoradas por las personas participantes en un proceso de innovación educativa de infantil a secundaria obligatoria Revista de Investigación Educativa, 40(2), 495-512. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.465491

Padrós, N., Simó, N., & Casanovas, J. (2022). La investigació formativa en memòria democràtica i educació a la universitat. Temps d’Educació, 62, 85-99.

Parmentier FBR, Leiva A, Andrés P, & Maybery MT. (2022). Distraction by violation of sensory predictions: Functional distinction between deviant sounds and unexpected silences. PLoS ONE 17(9): e0274188. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274188

Pla-Campas, G., Jiménez, V., Benlloch, M., & Martínez-Olmo, F. (2022). Study of the evolution of the aquatic competence in babies participating in an aquatic program from a socio-constructivist approach. Retos : Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 390 – 399.

Prutean, N., Martín-Arévalo, E., Leiva, A., Jiménez, L., Vallesi, A., & Lupiáñez, J. (2022). Maybe causal, but still cautious: Reply to “Cautious or causal? Key implicit sequence learning paradigms should not be overlooked when assessing the role of DLPFC (Commentary on Prutean et al.). Cortex, 148, 227-230. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cortex.2022.01.008

Prutean, N., Wenk, T., Leiva, A., Vaquero, J. M. M., Lupiáñez, J., & Jiménez, L. (2022). Cognitive control modulates the expression of implicit sequence learning: Congruency sequence and oddball-dependent sequence effects. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 48(8), 842–855. https://doi.org/10.1037/xhp0001025

Torres-Quesada, M., Leiva, A., Lupiáñez, J., Humphreys, G., & Funes, M.J. (2022). A process-specific approach in the study of normal aging deficits in cognitive control: What deteriorates with age?. Acta Psychologica, 227, 103625. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103625.

Traver, S. , Lago, J.R., & Moliner, O. (2022): The inclusion of students who are most vulnerable to exclusion via cooperative learning. A longitudinal case-study. European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2021.2021870

Van Gorp, A., Collelldemont, E., Félix, I., Grosvenor, I., Norlin, B., & Padrós, N. (2022). “What does this have to do with everything else?” An ecological reading of the impact of the 1918–19 influenza pandemic on education. Paedagogica Historica, 1-20.

Vilanou, C., Padrós, N., & Cercós, R. (2022). La representación de la educación en los documentales producidos en los totalitarismos europeos. Historia y Memoria de la Educación, (16), 11-76.

Leiva, A., Andrés, P., & Parmentier, F. B. R. (2021). Aging Increases Cross-Modal Distraction by Unexpected Sounds: Controlling for Response Speed. Frontiers in Aging Neuroscience, 13. DOI: 10.3389/fnagi.2021.733388

López-Roca, N., Fernández-Hawrylak, M., Soldevila-Pérez, J., & Muntaner-Guasp, JJ. (2021). Programa escolar en educación secundaria con menores infractores. Revista Colombiana de Educación, 1(82), 15-36.

Martínez-Maireles, D., Naranjo, M., & Capperucci, D. (2021). Analizar, reflexionar y actuar sobre las prácticas evaluativas en el entorno escolar: una investigación empírica realizada con los docentes de toscana. Professionalità studi, IV(3), 84-103.

Martínez-Maireles, D., Naranjo, M., & Capperucci, D. (2021). Análisis de las practicas evaluativas de los docentes: una investigación empírica realizada en las escuelas toscanas de infantil y de “primo ciclo”. Ricerche pedagogiche (219), 23-50.

Maté-Méndez, J., Gil, F., Ochoa, C., Casellas-Grau, A., Trelis, J., & Calle, C. (2021). Consenso sobre el estándar de atención psicooncológica, complejidad psicosocial y actividad asistencial en el Instituto Catalán de Oncología. Psicooncología, 18-1, pp.11-36. https://doi.org/10.5209/psic.74530.

Prutean, N., Martín-Arévalo, E., Leiva, A., Jiménez, L., Vallesi, A., Lupiáñez, J. (2021). The causal role of DLPFC top-down control on the acquisition and the automatic expression of implicit learning: state of the art. Cortex, 141, 293-310. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cortex.2021.04.012

Casanovas, J., Padrós, N., & Collelldemont, E. (2020). The representation of school on NO-DO: visions of school practice on Francoist newsreels . History of Education and Children’s Literature, XV (2), 163-182.

Casellas-Grau, A., Jordan de Luna, C., Maté, J., Ochoa, C., Sumalla, E., & Gil, F.(2020). Developing a consensus definition of psychosocial complexity in cancer patients using Delphi methods. Palliative and Supportive Care. pp.1-11. https://doi.org/10.1017/S1478951520000784

Juan, M., Lago, JR., & Soldevila, J. (2020). “Construir el apoyo a la inclusión dentro del aula con equipos de aprendizaje cooperativo”. Àmbits de piscopedagogia y orientació 53(3): 22-33.

Lago, J.R., Naranjo, M., & Carrera M. (2020). ¿Cómo caminar hacia la inclusión en el aula de música? . Eufonía. Didáctica de la música, (85), 45.

Ochoa, C., Borràs, JM, Lleras de Frutos, M., Casellas-Grau, A., Sumalla, EC., & de Gracia, M. (2020). A systematic and comprehensive review of internet use in cancer patients: Psychological factors Psycho-oncology, 29, 1-10. https://doi.org/doi: 10.1002/pon.5194

Ochoa, C., Flix-Valle, A, Casellas-Grau, A., et al, Medina, JC. (2020). An exploratory study in breast cancer of factors involved in the use and communication with health professionals of Internet information Supportive Care in Cancer. Springer. https:// doi.org/doi: 10.1007/s00520-020-05335-x.

Parmentier, F. B. R., Fraga, I., Ferré, P., & Leiva, A. (2020). Distraction by deviant sounds – Disgusting and neutral words capture attention to the same extent. Psychological Research, 84(7), 1801-1814. doi: 10.1007/s00426-019-01192-4

Casanovas, J., Collelldemont, E., & Padrós N. (2019). La renovación pedagógica se explica en la pantalla. Análisis de documentales del cine amateur independiente sobre la escuela activa durante el franquismo.  Making of: Cuadernos de Cine y Educación, 147-148, 27-35.

Collelldemont, E., Padrós, N., & Prat P. (2019). El registro de documentales y noticiarios, una oportunidad para incrementar la documentación del patrimonio histórico educativo . Revista Iberoamericana Do Patrimônio Histórico-Educativo, 5, https://doi.org/ 10.20888/ridphe_r.v5i0.9921

Casanovas, J., & Padrós N. (2018). La història de l’educació a través dels films: una mirada des de la contemporaneïtat pedagògica. Educació i Història, 31, 9-17. https://doi.org/ 10.2436/20.3009.01.199

Jiménez, V., & Naranjo M. (2018). Vigilar y castigar en el aula . Pedagogia i Treball Social, 7(1), 116-136.

Padrós, N. (2018) L’experiència de l’escola en temps de la pedagogia intuïtiva a Espanya . Temps d’Educació, (55), 71-95. https://doi.org/ 10.1344/TE2018.55.5

Prat Viñolas, P., Gómez Mundó, A., Casanovas Prat, J., Carrillo Flores, I., Padrós Tuneu, N., & Collelldemont Pujadas, E. (2018). L’educació representada als documentals de propaganda a Espanya (1914-1939). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 31, 35-57.

Lago, J.R., & Onrubia, J. (2017). Acompañando la introducción por parte de profesionales del EAP de procesos de asesoramiento orientados a generar prácticas más inclusivas . Àmbits de Psicopedagogia, (46), 1-6

Tesis Doctorals

Sadurní Aldabas Tomàs. (2017) Director/s de la tesi: Lago Martínez, Jose Ramon i Susinos Rada,Teresa. La família amb un infant amb retard en el desenvolupament i la inclusió educativa i social: les creences i les actituds de les famílies com a barreres o suports per a la inclusió. Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya

Solé Salas Lluís. (2017) Director/s de la tesi: Ruiz i Bel, Robert . El Disseny Universal de Pràctiques Musicals Instrumentals en Grup. Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Jiménez Hernández, Daniel (2018) Director/s de la tesi: Ruiz i Bel, Robert.  Pràctiques de fisioteràpia i inclusió escolar: Un estudi de camp en el context escolar de Catalunya. Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Piccioli Marianna. (2019) Director/s de la tesi: SOLDEVILA PÉREZ, JESÚS. Il dirigente inclusivo. Approcci pedagogici, didattici e di politica gestionale per la realizzazione di una scuola inclusiva. Università di Firenze.

Valls Arnau Anna. (2020) Director/s de la tesi: Lago Martínez, Josep Ramon. La intervenció psicomotriu: una pràctica que afavoreix a través de la construcció d’un vincle, la inclusió i l’adaptació escolar. Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Carrera Peruga Mercè. (2021) Director/s de la tesi: Naranjo Llanos, Milagros Ascensión, Lago Martínez, José Ramón Pràctiques educatives inclusives a l¿aula de música: Estudi de les condicions i elements facilitadors a l’educació primària i secundària obligatòria . Universitat de Vic. Universitat Central de Catalunya.

Mercè Bosch Sanfèlix (2021) Director/S de la tesi: Núria Medina Casanovas i Gemma Riera Romero. Elaboració, validació i aplicació d’un programa d’Aprenentatge musical per a la millora de la Inclusió i la Coheisó de l’alumnat a l’aula. Univesritat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

David Martínez-Maireles. (2022). Director/s de la tesi: Mila Naranjo Llanos, Antoni Tort Bardolet i Davide Capperucci. La evaluación del proceso de innovación y mejora de las prácticas educativas. Univeristat de Vic-Universitat Central de Catalunya i Università degli Studi di Firenze.

Be Sociable, Share!