Equip de recerca sobre infància, família i educació, SINTE ERIFE · UAB

Web https://grupsderecerca.uab.cat/erife/

Investigador/a Principal

Sílvia Blanch Gelabert i Ana Maria Forestello

Investigador/es

Dra. Maite Mas (UAB); Arnau Careta (UAB i BES); Dr. Pere Peris (BES; jubilat UAB); Anna Ciraso (Tècnica de Recerca).

Doctorands: Teresa Lizbeth, Laura Moya i Nini Johana Villamizar.

Principals línies

El grup centra la seva activitat de recerca en diferents línies relacionades amb el desenvolupament psico-social d’infants, joves, famílies, l’educació i la formació dels mateixos vinculada al compromís social:

  • Els rols, les competències i les funcions dels professionals de serveis d’atenció a les famílies, com els Espais Familiars.
  • Les relacions entre centres educatius i famílies en la tasca compartida d’educar els nens més petits.
  • Trobades entre infants, famílies, mestres i artistes.
  • L’acompanyament a les famílies en les diferents etapes de la criança i educació dels seus fills i filles. Criança responsiva, criança positiva.
  • La formació inicial i continuada dels professionals que atenen els nens i les seves famílies. Intervenció educativa a través de Projectes d’Aprenentatge Servei (ApS) i Aprenentatge Basat en Reptes (CBL-Challange Based Learning).

Projectes (últims 5 anys)

Projectes competitius

Títol:  INTERSTICE.

Font de finançament: ERASMUS + KA203 (European Union y Ministerio de Universidades)

Investigador principal: Sílvia Blanch i Gemma París

Inici: 2020 Final: 2022

Títol: Estratègies de resiliència per a la inclusió de l’alumnat en vulnerabilitat davant de situacions d’emergència social. INCLUEDUX. Pràctiques i oportunitats per a la transformació educativa.

Font de finançament:: Proyectos de I+D+i RETOS. Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, España.  PID2020-118198RB-I00

Investigador principal: Miquel Àngel Essomba i Virgina Martínez

Inici: 2021 Final: 2024

Títol:  ECIU University

Font de finançament: Cofinanciat per Erasmus + (European Union) i les 13 universitats implicades

Investigador principal: Màrius Martinez

Inici: 2019 Final: 2022

Títol:  L’ApS a la UAB

Font de finançament: Unitat de Formació a les persones del ICE de la UAB

Investigador principal: Sílvia Blanch

Inici: 2018 Final: 2020

Altres projectes

Títol:  Validació del programa Aprenem Plegats. Desarrollado por el equipo BES (Barcelona Espai Supervisió).

Font de finançament: ERIFE UAB y BES

Investigador principal: Sílvia Blanch i Ana María Forestello

Inici: 2018 Final: 2021

2018-2021.

Publicacions (últims 5 anys)

Llibres

Fuentes, M., Blanch, S., & Luna, E. (2021). Aprenentatge i Servei i pràctiques curriculars en els Graus d’Educació. ACUP.

Duran, D. (Coord.), Flores, M., Oller, M., Corcelles, M., Miquel, E., & Blanch, S. (2018). Llegim i escrivim en parella: Tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la competència comunicativa. Horsori.

Blanch, S. (2017). Com Redissenyar les reunions amb les famílies? guia pràctica. Fundació Bofill. 

Mas, M., & Anton, M. (2017). La psicomotricidad educativa: avanzando paso a paso. Octaedro.

Capítols de llibres
Lehrer, J., Hadley, F., Rouse, E., Van Laere, K., Blanch, S., & Ward, U. (2022). Conclusion: A conversation about insights related to democratic relationships with families, In Joanne Lehrer, Fay Hadley, Katrien Van Laere and Elizabeth Rouse (Coords.), Relationships with Families in Early Childhood Education and Care. Beyond Instrumentalization in International Contexts of Diversity and Social Inequality (pp.210-221), Routledge.

Blanch, S, Forestello, A. M, & Lemkof, G. (2021). Parental involvement in Early Childhood Education (ECE) in Catalunya, Spain. A Garvis. S, Phillipson, S., Harju-Luukkainen, H., i Sadownik, A., Parental Engagement and Early Childhood Education around the World.  Taylor & Francis.

Careta, A., Gimeno, X., & Peris, P. (2020) ¿Qué hace el equipo educativo de un centro de Educación Infantil cuando decide supervisar su trabajo para la mejora de la atención educativa? en Blanch, S.; Gairín, J. (2020) Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). 1, Wolters Kluwer.

Blanch, S. (2018). L’Aps al pràcticum del grau d’Educació Infantil. A A. Escofet & M. Teresa Fuertes (Coord), Construint vincles entre universitat i societat. 20 experiències d’aprenentatge i servei a les univesitats catalanes (pp. 119-130). Pedagogies UB. 

Blanch, S., & Tejada, J. (2017). El trabajo en equipo cooperativo, estrategia para la adquisición y el desarrollo de competencias genéricas y específicas en la asignatura de Inclusión Educativa en el Grado de Educación Infantil. En M. Pérez Ferra & J. Rodríguez Pulido (Coords), Buenas prácticas docentes del profesorado universitario (pp. 47-66). Octaedro.​

Blanch, S., & Gimeno, X. (2017). Espai Familiar “La Casa dels Infants”. Indicatori di conduzione del gruppo. A C. Silva i M.A. Riera, Il sostengno alla genitorialità. Un studio fra Italia e Spagna, (pp.82-99). Infanzie studi e richerche, Franco Angeli.

Articles

Rangel, G., Badia, M., & Blanch, S.  (2021). The Early Development of Emotional Competences Profile (DEC-P): A means to share information about emotional status and expression by children with complex communitation needs. American Journal of Speech-Language Pathology.

Robinson, S., Tejada, J., & Blanch, S. (2021). La maestra de educación infantil en sus primeros años de trabajo: De la formación inicial al ejercicio de la profesión. Pensamiento educativo, Revista de Investigación Educacional Latinoamericana (PEL).

Robinson, S., Tejada, J. & Blanch, S. (2021). Factores constituyentes identitarios en la maestra de educación infantil. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación.

Blanch, S., Edo, M., & Paris (2020). Mejora de competencias personales y prosociales a través de proyectos de Aprendizaje Servicio en la Universidad. REDU.  https://doi.org/10.4995/redu.2020.13076

Blanch, S. (2019). La formación de maestros de educación infantil en la universitat autònoma de barcelona. Revista entreideas, 8(2).  https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/28950

Gimeno, X., Martínez, R., Careta, A., & Ballesteros, N. (2019). Recursos creatius en la formació i supervisió de professionals de l’educació: L’experiència de l’Equip BES (Barcelona Espai de Supervisió) en  Revista Catalana de Pedagogia, 16, 219-237.  https://www.raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/article/view/369575

Blanch, S. (2018). Recomanacions per redissenyar les reunions amb les famílies: ens inspirem amb les solucions d’altres centres? Fundació Jaume Bofill. Blanch, S. (2018). Recomanacions per redissenyar les reunions amb les famílies: ens inspirem amb les solucions d’altres centres? Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/redissenyem-la-reunio-dinici-de-curs-amb-les-families

​Edo, M., Blanch, S., Estrada, J., Gimeno, X., Moron, M., París, G., & Peire, T. (2018). Assessment rubric of personal and prosocial competencies and skills. https://ddd.uab.cat/record/188806

Gimeno, X., & Careta, A. (2018). Taula d’observació qualitativa per a la recollida d’informació en entorns d’interacció grupal. Dipòsit Digital de Documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/199180

Mas, M., Jiménez, L., & Riera, C. (2018). Systematization of the Psychomotor and Cognitive Development. Psicología Evolutiva, 24(1), 38-41. https://doi.org/10.5093/psed2018a5

Mas, M., Anadon, I., Lluesma,A., Pla, I., & Alba, A. (2016). La representación: de la vivencia a la simbolización a través del arte. Entre Líneas, 37, 15-18.

Blanch, S., Edo, M., & Paris, G. (2017). Millora de competències personals i prosocials a través de projectes d’aprenentatge i servei. Projectes de Compromís Social entre futurs mestres d’Educació Infantil i les Escoles. ACUP: Bones pràctiques d’innovació docent. Àmbit metodologies innovadores, 2-9. http://www.acup.cat/sites/default/files/mbitmetodologies-innovadoresaps-ludificacio-i-abp.pdf

París, G., Blanch, S, Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X, Moron, M., & Peire, T. (2017). Rúbrica d’autoavaluació de competències i habilitats personals i prosocials. Dipòsit digital de documents de la UAB. http://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2017/169417/RUBRICA_publicar_DDD.pd

Ponències

Blanch, S. (2020, october). Early Childhood narrative. Invited conference in the anual EECERA Conference. International Narratives about COVID-2019 and Early Childhood. Online.

Blanch, S. (2019, August). Professionals working at Educational Playgroups to improve responsive parenting. Comunication presented in 29th EECERA Conference: Working with parents and families: the professionalisme from the practitioners and parents point of view. Thessaloniki, Greece.

Blanch, S. Comitè Organitzador i moderadora de taula rodona La inclusió a l’escola, al III Educongress: Educació Infantil Inclusiva. Barcelona.

Lalueza, J.L., Blanch, S., García-Romero, D. (2019, September).  University Service-Learning institucionalization identification analysis of experiences. Comunication in the Second European Conference on Service-Learning in Higher Education. Amberes, Belgic.

Lalueza, J. L., Garcia, D., Blanch, S., Edo, M. y Peire, T. (2019). La implementación de proyectos Aprendizaje Servicio en la Universitat Autònoma Barcelona a través de las prácticas externas. El caso de la facultad de Psicologia de la UAB. Comunicación en el XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas “Presente y retos de futuro” . Poio, España.

Blanch, S.; Edo, M.; Paris, G. (2018). Rúbrica per a millorar les competències personals i prosocials a través de la implementació de projectes ApS durant el pràcticum als graus de mestres d’infantil i primària. Projectes de compromís social entre futurs mestres d’Educació Infantil i les escoles. Comunicació al X Congrés Internacional Docència Universitària i Innovació. Universitat de Girona

Blanch, S., & Edo, M. (2017, august). Service Learning Project in a preschool to improve the personal and social compeences durint the internship of the Early Childhood Education Degree. A case Study to promote outdoor education”. Comunication in the Early Childhood Education Conference: Beyond the Crisis: Social Justice, Solidarity and Children’s Rights de l’EECERA (European Early Childhood Education Research Association), Bologna, Itàlia.

Blanch, S., Edo, M, París, G., & Morón, M. (2017, mayo).  La evaluación de las competències personales y sociales en los proyectos de Aprendizaje Servicio durante el pràcticum del Grado De Educación Infantil. Comunicación presentada en el 5th International Congress of Educational Sciences and Development.  Santander, España.

Blanch, S. (2017).  Comité Organitzador al III Educongress. Neuroeducació i Multisensorialitat: Aprendre amb els sentits a l’Educació Infanti (0-6).  Barcelona.

Tesis (últims 5 anys)

García-Huidobro, F.J. (2016). Intervención educativa musical en niños con dificultades de atención. Tesis doctoral codirigida por la Dra. Sílvia Blanch y la Dra. Viladot. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/148817

Robinson, S. (2019). Construcción de la identidad profesional de la educadora de párvulos principiante en diferentes centros de educación infantil. Estudio de caso. Tesis doctoral dirigida por la Dra. Sílvia Blanch y el Dr. José Tejada. Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.tesisenred.net/handle/10803/668005#page=1

Gabriela Rangel (2022). La comunicació emocional en nens i nenes amb Necessitats complexes de comunicació i els seus pares i mares. Tesis doctoral dirigida per la Dra. Sílvia Blanch i la Dra. Mar Badia. Universitat Autònoma de Barcelona.

Be Sociable, Share!