Assignatures:
L’ús de representacions externes en els aprenentatges escolars. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Mercè Garcia-Milà. Pla docent
Educació intercultural i atenció educativa a la diversitat social. 6 crèdits ECTS. Universitat Autònoma de Barcelona. Prof.: José Luis Lalueza. Pla docent
Atenció psicoeducativa en contextos socials i comunitaris. 6 crèdits ECTS. Universitat de Girona. Prof.: Moisés Esteban i David Subero. Pla docent
Atenció psicoeducativa en l’educació infantil. 3 crèdits ECTS. Universitat de Autònoma de Barcelona. Porf.: Sílva Blanch. Pla docent
Projectes interdisciplinaris i intervencions en contextos diversos. 3 crèdits ECTS. Universitat de Autònoma de Barcelona. Prof.: Ibis M. Álvarez. Pla docent
Innovació educativa, sostenibilitat i canvi social. 3 crèdits ECTS. Universitat de Girona. Prof.: Alfredo Jornet Gil. Pla docent
Continguts:
- Representacions externes i aprenentatges escolars: Els sistemes externs de representació com a eines epistèmiques. Els sistemes externs de representació en l’aprenentatge de les ciències i de les matemàtiques. Processos d’apropiació del sistema numèric. Taules, diagrames i gràfics.
- Socialització, aprenentatge i cultura en comunitats minoritàries: Cultura, desenvolupament i diversitat en metes, valors i pràctiques educatives. Pautes de criança, educació, família i comunitat. Immigració i construcció de les cultures minoritàries. Cultura i multiplicitat de veus.
- Atenció psicoeducativa en contextos socials i comunitaris: els programes de formació general de les famílies. Els programes de formació de mares i pares. Els programes de formació de les famílies i les relacionis família-escola. Els plans educatius integrals territorialitzats. Els plans educatius d’entorn.
- Atenció psicoeducativa en l’educació infantil: El concepte d’infància. Intervenció psicoeducativa en la primera infància. Institucions, administracions i serveis d’atenció a la infància. Les interaccionis nens-adults en la família i en les institucions.
Resultats d’aprenentatge:
- Dissenyar programes d’intervenció orientats a satisfer les necessitats educatives de minories en situació de risc i exclusió social.
- Establir pautes d’actuació per a una educació inclusiva amb estudiants pertanyents a cultures minoritàries.
- Dissenyar actuacions d’atenció psicoeducativa en contextos familiars, socials i comunitaris.
- Desenvolupar estratègies de col·laboració família – escola dirigides a promoure el desenvolupament i la socialització dels alumnes i promoure i millorar l’aprenentatge escolar.
- Valorar les principals instàncies i modalitats d’atenció educativa i psicoeducativa en la petita infància i promoure pautes d’interacció constructives i enriquidores entre els nens i els adults en el context familiar i institucional.
- Valorar els sistemes externs de representació com a instruments d’aprenentatge.
- Dissenyar projectes interdisciplinaris basats en metodologies d’indagació dirigits a l’alumnat de l’educació secundària.
- Dissenyar programes i actuacions dirigides a la tutorització i el seguiment de l’alumnat de l’educació secundària.
Requisits: Haver cursat o estar cursant almenys una assignatura de la matèria 1.