Assignatures:
Bases psicològiques del currículum escolar: disseny i desenvolupament. 6 crèdits ECTS. Universitat de Vic. Prof. Mila Naranjo y Verónica Jiménez. Pla docent
L’anàlisi de les pràctiques educatives escolars: aprenentatge, activitat i discurs. 6 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Rosa Colomina. Pla docent
Educació inclusiva i atenció a la diversitat. 6 crèdits ECTS. Universitat de Vic. Prof. José Ramón Lago. Pla docent
Aprenentatge, avaluació i qualitat de l’educació. 6 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Mª José Rochera. Pla docent
Continguts:
- Aproximacions teòriques a l’observació i anàlisi de les pràctiques educatives formals.
- Activitat, activitat conjunta i mecanismes d’influència educativa.
- Estratègies discursives, mecanismes semiòtics i construcció del coneixement en les pràctiques educatives formals.
- L’avaluació dels aprenentatges escolars des de la perspectiva constructivista sociocultural i situada.
- Avaluació i processos de reforma, innovació i millora de l’educació.
- Les avaluacions comparatives internacionals sobre els nivells d’aprenentatge de l’alumnat.
- Educació inclusiva, ensenyament adaptatiu i atenció a la diversitat.
- Mesures i estratègies d’atenció a la diversitat en el centre educatiu.
- De les teories de l’aprenentatge al disseny psicoinstruccional.
- Models del disseny instruccional d’orientació constructivista en contextos d’educació formal.
- El disseny d’entorns d’aprenentatge basats en la indagació: aprenentatge basat en projectes, en casos i en problemes.
Resultats d’aprenentatge:
- Identificar els principals mecanismes d’influència educativa que operen en les pràctiques educatives formals i escolars i dissenyar situacions i activitats d’ensenyament i aprenentatge que incorporin aquests mecanismes.
- Elaborar dissenys psicoinstruccionals concordes amb els coneixements actuals dels processos d’aprenentatge.
- Dissenyar estratègies d’atenció a la diversitat en el nivell de l’organització i el funcionament els centres educatius i de les activitats d’aula, concordes amb els plantejaments i els principis de l’educació inclusiva i dels enfocaments educatius constructivistes d’orientació sociocultural.
- Identificar les barreres i els facilitadors d’una educació inclusiva tant en els centres educatius com en els altres contextos que incideixen sobre els processos de desenvolupament i socialització sobre l’educació de l’alumnat.
- Identificar les necessitats específiques de suport educatiu associades a la discapacitat, els trastorns de desenvolupament, les dificultats d’aprenentatge, l’alta capacitat i els factors socioculturals.
- Definir els principals estudis comparatius internacionals del rendiment dels estudiants i extreure de les seves resultats implicacions per a la millora de l’educació.
- Aplicar els principis de l’avaluació formativa, autèntica i situada a l’elaboració i preparació d’activitats avaluatives.
- Dissenyar entorns i situacions d’aprenentatge basat en projectes, en casos i en problemes.
Requisits: Haver cursat o estar cursant almenys una assignatura de la matèria 1.