Marc Baig
2023
Dirección: Dr. Moisès Esteban-Guitart
Universitat de Girona
Diversos autors han mostrat la necessitat d’ampliar el reconeixement de les fronteres, espais i temps educatius, tradicionalment “encapsulats” en les institucions formals d’ensenyament i aprenentatge. Si bé existeixen diferents estudis en educació primària i secundària al voltant de les relacions entre l’escola i altres contexts i agents socials i comunitaris, aquests són més escassos en l’àmbit universitari. Almenys des de la mirada fomentada a Catalunya a través de l’Aliança Educació 360 – Educació a Temps Complet, que ha quedat circumscrita en l’àmbit d’infants i adolescents. Aquesta mirada, incipient en l’educació superior, reconeix els diferents temps, espais i agents socialitzadors que integrats poden oferir oportunitats d’aprenentatge més contextualitzades i amb un major sentit i impacte, tant personal com social. Així doncs, l’objectiu d’aquesta tesis rau en identificar i analitzar experiències on la universitat es vincula significativament amb l’entorn per afavorir aprenentatges amb un major sentit. En particular, es pretén analitzar els aprenentatges que desenvolupen els diferents agents implicats, postular les condicions necessàries per poder implementar projectes que vinculin significativament la universitat i el seu context, així com conèixer les fortaleses, debilitats i aspectes de millora de diferents experiències coherents amb la visió d’Educació 360 a la Universitat de Girona. Concretament, s’analitzaran 12 experiències universitàries identificades i impulsades en el marc del projecte “Universitats 360” a través de diaris de camp i grups focals s’espera analitzar aquestes experiències seguint la teoria fonamentada. Esperem que aquest anàlisis contribueixi a entendre millor les bases que han de fomentar els projectes comunitaris en l’educació superior.
educació superior, ecosistema socioeducatiu, teoria fonamentada, educació 360