Mireia Soler Miralles

2021

Dirección: Dra. Mariona Corcelles y Dr. David Duran

Universitat Autònoma de Barcelona

La tesi explora com l’Observació Entre Iguals (OEI) pot millorar la competència digital docent, especialment en l’ús de la robòtica educativa. Els conceptes clau que estructuren el marc teòric són la competència digital docent, el desenvolupament professional docent (DPD) efectiu des d’un punt de vista col·laboratiu i l’observació entre iguals. Per al desenvolupament de la tesi es proposen tres objectius: (1) oferir un marc teòric que vinculi la importància de l’OEI en el DPD i l’aprenentatge professional per a la millora de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge en el marc del desenvolupament de la competència digital docent, (2) dissenyar un programa de formació per a la robòtica educativa basat en l’OEI, i (3) analitzar l’impacte de l’OEI com a mecanisme per a l’aprenentatge entre docents, comparant els efectes en la millora de la competència digital docent i en les percepcions de col·laboració docent. El disseny de la recerca utilitza un disseny quasiexperimental de pre i post-test amb grup de comparació, combinant dades qualitatives i quantitatives per capturar percepcions, pràctiques reals i interaccions entre docents. L’anàlisi inclou qüestionaris, proves competencials, converses de feedback i clips de vídeo, contrastant percepcions amb evidències observables. Els resultats esperats inclouen una millora significativa en la competència digital docent, especialment en el pensament computacional i la integració de la robòtica educativa, així com un augment de les pràctiques col·laboratives. A més, s’espera fomentar una cultura d’aprenentatge compartit que transcendeixi les aules, creant xarxes de docents innovadors i compromesos amb la transformació educativa.

Observació entre iguals, robòtica educativa, aprenentatge professional, competència digital

Be Sociable, Share!