Research group on human development, social intervention and interculturality, SINTE-DEHISI · UAB

https://webs.uab.cat/dehisi

Main researchers: José Luis Lalueza Sazatornil i Ibis M. Álvarez Valdivia

Researchers: Sílvia Blanch, Crista Weise, Cristina Zhang Yu, Sílvia Camps Orfila, Muriel Gutiérrez,  Karen Jaramillo, Giorgina Garbarino, Joana Paula De Carvalho Rangel, Pía Podestá

Other Universities Collaborators: David García Romero (USC, Santiago de Compostela), Beatriz Macias Gómez-Estern, Virginia Martínez Lozano and María Marco Macarro (UPO, Sevilla), Moisés Esteban Guitart (UdG, Girona), Mark Clarke and Alan Davis (UCD, Denver), Olga Vásquez (UCSD, San Diego), Macarena Lamas Alcion (UACH, Valdivia), Felipe Jiménez Vargas (UdA, Santiago de Chile), Mónica da Silva (UDELAR, Montevideo), José Eduardo Sánchez (ICESI, Cali), Sachiko Tanuma (Metropolitan University of Tokyo), Milton Campos  (UFRJ, Universidad Federal de Rio de Janeiro), Elena Palmero (UFRJ, Universidad Federal de Rio de Janeiro).

Main lines of research developed by the group:

The purpose of DEHISI is the study of cultural diversity and contexts of social exclusion in the development of people, as well as the design of projects and applications for social and educational intervention. DEHISI focuses its research on four areas:

  • Action research in the field of development and construction of identity in minority communities and in environments of social exclusion.
  • Research based on the design of inclusive learning environments, development of communities of educational practices and intercultural education.
  • Promotion of university Service Learning (ApS) through the execution of teaching projects, research and the design of institutionalization processes.
  • Studies in the field of child welfare, the protection of minors and intervention with families.

Projects  (last 5 years):

Projecte Shere Rom / Identit.art

José Luis Lalueza

Ajuntament de Barcelona

2017  – 2025

Affect-Virtua: realidade virtual para problemas reais – capacitação gamificada de professores para transtornos cognitivos no metaverso

Fabiane da Silva Proba, Ibis M. Alvarez (col.laboradora internacional)

FAPEJRJ. Agência de Fomento à Ciência, à Tecnologia e à Inovação do Estado do Rio de Janeiro. – Edital 11/2024

2024    2027

Application of multimodal anthropology to multicultural education: toolkit creation and practice [Aplicación de la antropología multimodal a la educación multicultural: creación y práctica de un conjunto de herramientas].

Sachiko TANUMA; Ibis M. Alvarez (col.laboradora internacional)

Grant-in-Aid for Scientific Research (B) KAKENHI (Japan). Ref.: 24K00188

2024  – 2027

Formación en comunicación intercultural para la promoción de la justicia social en comunidades vulnerables

Ibis M. Álvarez

Fundació Autònoma Solidària (Barcelona). Ref: CT619480.

2023  – 2024

Plataforma de realidad virtual para formación docente en gestión del clima del aula.

Ministerio de Ciencia e Innovación. Ref: PDC2022-133582-I00

Borja Maneiro (Universidad Complutense de Madrid), en UAB: Ibis M. Alvarez

2022  – 2024

Estrategias de resiliencia para la inclusion de alumnado en vulnerabilidad ante situaciones de emergencia social. Practicas y oportunidades para la transformacion educativa

José Luis Lalueza, Miquel Àngel Essomba y Virgina Martínez Lozano

Ministerio de Ciencia e Innovación

2021   – 2024

Comunicación efectiva para profesorado de secundaria mediante realidad virtual
Borja Manero Iglesias (UCM); en UAB: Ibis M. Alvarez

Ministerio de economía y Competitividad (Convocatoria Retos Investigación)

2019   – 2022

Publications (last 5 yeats):

2024

Álvarez, I.M. Manero, B., Romero-Hdez, A. Cárdenas, M., Masó, I. (2024). Virtual reality platform for teacher training on classroom climate management: evaluating user acceptance. Virtual Reality 28, 78. https://doi.org/10.1007/s10055-024-00973-6

Álvarez, I.M., Morodo, A., Romero-Hdez, A., Manero, B. (2024) Realidad virtual para evaluar la competencia en gestión del aula: estudio sobre afrontamiento de conflictos [Virtual reality to assess the classroom management competence: a study on conflict management]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1). https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41472

García Romero, D., Macías-Gómez-Estern, B., Martínez-Lozano, V., & Lalueza, J. L. (2024). El aprendizaje auténtico en el aprendizaje-servicio. Educación formal, participación social y cambio identitario. Revista De Educación, 1(404), 81–107. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-404-618

Gil-Juárez, A., Álvarez, I.M., Ribosa, J., Viciana, S. (2024). Improving consumer education workshops through Challenge Based Learning in Primary Education Degree. European Public & Social Innovation Review,9, 01-20. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-348

Lalueza, J.L., Martínez-Lozano, V., Macías-Gómez-Estern, B. (2024). University-Community Partnerships as “Hybrid Contexts of Activity”: Learnings from Two Projects with Roma Children in Spain. In: Welsh Mahmood, M., Elaine, M., Cano, J. (eds) University-Community Partnerships for Transformative Education. pp 265–282. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-60583-3_13

Lalueza,J.L., Jaramillo, K., Garbarino, G., & Camps-Orfila (2024). Estrategias para establecer continuidades entre escuela y comunidad (Estratègies per establir continuïtats entre escola i comunitat). Àmbits d’Orientació i Psicopedagogía, 61, 3-21. https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504963

Lin, C., Weise, C. Álvarez, I.M. (2024). Cross-cultural experiences: voices of Chinese doctoral students at a Spanish university. International Journal of Chinese Education, 13(3). https://doi.org/10.1177/2212585X241270193

Macías-Gómez-Estern, B. & Lalueza, J.L. (2024). Navigating I-positionings in higher education Service Learning as hybrid scenarios: a case study. Learning, Culture and Social Interaction, 45, 100805 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100805

2023

Álvarez, I.M., Manero, B.; Morodo, A., Suñé, N. & Henao, C. (2023). Realidad Virtual Inmersiva para mejorar la competencia de gestión del clima del aula en secundaria. Educación XX1, 26 (1), 249-272. https://doi.org/10.5944/educxx1

Camps-Orfila, S., Viñas, D., Lamiel, S., Salinas, D., i Lalueza, J.L. (2023). Trobem-nos a l’aula: mestres, alumnat i famílies. Guix: Elements d’acció educativa, 499, 75 https://dialnet-unirioja-es.are.uab.cat/servlet/articulo?codigo=8975551

Camps-Orfila, S., Viñas, D., Lamiel, S., Salinas, D., & Lalueza, J.L. (2023). Encontrémos en el aula: docentes, alumnado y familias. Aula de innovación educativa, 326, 75-76 https://dialnet-unirioja-es.are.uab.cat/servlet/articulo?codigo=8954786

Contreras-Villalobos, T., López, V., & Lalueza, J. L. (2023). Significados de docentes de educación para jóvenes y adultos en Chile y España, sobre el abandono escolar. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(59). https://doi.org/10.14507/epaa.31.7526

Carvalho Rangel, J. P., Álvarez, I.M. & Morodo. A. (2023). Teacher training for inclusive education of students with hearing disabilities in the Angolan context. Pedagogical Constellations, 2(1), 48-61. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i1.15

García-Romero, D., Martínez-Lozano, V., & Lalueza, J.L. (2023). Aprendizaje-servicio como espacio híbrido para el diálogo y la co-construcción ética crítica. En M. Ruiz-Corbella & J. García-Gutiérrez (Eds.) Aprendizaje-servicio. Escenarios de aprendizajes éticos y cívicos (pp. 97-112). Narcea

Lalueza, J.L., Peries, D., Valdivia, P., & Blanch-Gelabert, S. (2023)  ¿Qué sabemos acerca del impacto social de los programas de ApS universitario? Un estudio de caso. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 16, 75-92 https://doi.org/10.1344/RIDAS2023.16.6

Martínez-Lozano, V., Lalueza, J.L., García-Romero, D., & Macías-Gómez-Estern, B. (2023). Aprendizaje auténtico y cambio identitario en estudiantes que participan en programas de ApS orientados a la inclusión social. En García Gutiérrez, J., Amador Morera, F.J., & Cano Ramírez, A. (Eds.). El aprendizaje-servicio universitario ante los retos de la Agenda 2030. (pp. 470-477). UNED

Martínez-Lozano, V., Macías-Gómez-Estern, B., & Lalueza, J.L. (2023). Community Resilience Processes in Schools with Roma Students during COVID-19: Two Case Studies in Spain. Sustainability, 15, 10502. https://doi.org/10.3390/su151310502

Zhang-Yu, C., Vendrell-Pleixats, J., Barreda-Escrig, C., & Lalueza, J.L. (2023). Descentrar la mirada etnocéntrica: una experiencia basada en los fondos de conocimiento. Athenea Digital 23(1), e3150. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3150

Zhang-Yu, C., Waddington, J., Subero, D., & Lalueza, J.L. (2023). Transforming educational practice through Funds of Knowledge & Identity work in Catalonia. In M. Esteban-Guitart. Funds of Knowledge and Identity Pedagogies for Social Justice. International Perspectives and Praxis from Communities, Classrooms, and Curriculum (pp. 114-128). London. Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324

2022

Álvarez, I.M., González-Parera, M., & Manero, B. (2022). The role of emotions in classroom conflict management. Case studies geared towards improving teacher training. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.81843

Álvarez, I.M., Morón, M. (2022). Educar por medio del arte en una escuela multicultural. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-23.      https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/32731

Baleriola Escudero, E., Cáceres Serrano, P., Jiménez Vargas, F., Lamas, M., & Lalueza, J. L. (2022). Migración en entornos educativos: La necesidad de un abordaje complejo. Editorial. Psicoperspectivas, 21(1).  https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2654

Blanch-Gelabert, S. & Lalueza, J.L. (2022). L’aprenentatge servei a la UAB. En Sílvia Blanch, Ian Blanes, Alejandra Bosco, Susana Campoy, Sònia Casillas, Eva Castells, Joan Estrada, Cristina Fernández-Córdoba, Dolors Izquierdo, José Luís Lalueza, Montserrat Llagostera, Maite López, Guillermo Navarro, Mariela Patricia Aguayo, Tomás Peire, Mateo Ruiz,María Carmen de Toro i Mercè Villanueva: Experiències docents d’Aprenentatge i Servei a la UAB. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. https://apsvalors.wordpress.com/author/apsvalors/

Esteban-Guitart, M., Iglesias, E., Lalueza, J.L., & Palma, M. (2022): Lo común y lo público en las prácticas de enseñanza desde la perspectiva de los fondos comunitarios de conocimiento e identidad. Revista de Educación, 395. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-395-518

García-Romero, D., & Martínez-Lozano, V. (2022). Social Participation and Theoretical Content: Appropriation of Curricular Concepts in Service-Learning. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 26(1). https://128.192.239.209/jheoe/article/view/1504

Lalueza, J.L.,  Luna, E.,  Albertín, P., Franco-Sola, M., & Torres, M.C. (2022). Aprenentatge servei i inclusió social [Aprendizaje servicio e inclusión social]. Xarxa d’Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes –  Associació Catalana de les Universitats Públiques.
https://www.acup.cat/ca/noticia/la-xarxa-daprenentatge-servei-de-les-universitats-catalanes-i-lacup-publiquen-la-guia-4

León-Nabal, B., Zhang-Yu, C., & Lalueza, J.L. (2022). Uses of Digital Mediation in the School-Families Relationship During the COVID-19 Pandemic. In Lacasa, P., Zagalo, N., Emmer, M., eds. Digital/Online Networks in Everyday Life During Pandemics. Lausanne: Frontiers Media SA. https://dx.doi.org/10.3389/978-2-88974-934-8

Podestá, S.P. Álvarez, I.M., Morón, M. (2022). Formación docente en competencia intercultural, ¿Cómo se desarrolla? Evidencias desde un Prácticum orientado a fomentarla. Psicoperspectivas, 21(1), 1-13. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2543

Zhang-Yu, C., Camps-Orfila, S., Lalueza, J.L., García-Díaz, S., & Viñas, D.(2022). Procesos de Cambio Educativo en Contextos de Segregación Escolar: una Investigación Basada en el Diseño. Psicoperspectivas 21(1) https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2544

2021

Álvarez, I. M., Morón, M.. Roman, P. (2021). Linking curriculum content to students’ cultural heritage in order to promote inclusion: an analysis of an experience. International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1900425

García-Romero, D., Lalueza,  J.L., & Blanch-Gelabert, S. (2021). Análisis de un proceso de institucionalización del Aprendizaje-Servicio universitario. Athenea Digital, 21(3), e2934. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2934

León-Nabal, B., Zhang-Yu, C., & Lalueza, J.L. (2021). Uses of Digital Mediation in the School-Families Relationship During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in psychology, 12, 687400. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.687400

Walker, D., Lalueza, J.L., Marín-Suazo, C., & VanBeek, E. (2021). Developing the Imagination Within Funds of Identity: Insights from Translocal Youth Radio. Mind, Culture and Activity. 28(2), 180–194. https://doi.org/10.1080/10749039.2020.1863428

Weise, C., Álvarez, I.M., Sarapura, N. (2021). Designing a deep intercultural curriculum in higher education: co-constructing knowledge with Indigenous women.  AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, 17(2), 335-345. https://doi.org/10.1177/11771801211019027

Selected papers given at congresses and seminars (last five years):

Manero, B. Alvarez, I.M,  Morodo, A. (2024). Realidad Virtual en la evaluación de competencias docentes: gestión de conflictos en el aula. XXVII Congreso. EDUTEC’24. Tecnología Educativa para una Sociedad multimodal. Universidad de Sevilla. España. Noviembre.

Lalueza, J. L., Alvarez, I. M. (Comité organizador) (2024). Diálogos de acción comunitaria. Jornada internacional. Junio.

Lalueza, J. L., Macías Gómez-Estern, B., Martinez-Lozano, V. & Garcia Romero, D. (2023).Real Learning in Service-Learning. Formal education, Social Participation, and Identity Change. AERA meeting 2023, April.

Lalueza Sazatornil, J. L., Zhang-Yu, C. & Camps Orfila, S. (2023). Being Together Through a Historical Memory Participatory Project: Our Way Through Dominant Narratives. AERA meeting 2023, April.

Lalueza, J. L., Zhang-Yu, C., Camps Orfila, S. & Luque Cubero, M. J. (2023). Generando contranarrativa a la memoria histórica dominante. proyecto participativo y colaborativo entre escuela, comunidad y universidad. XI Congreso Nacional y V Internacional de Aprendizaje Servicio Universitario, Enero.

Lalueza, J. L., Blanch Gelabert, S., Soler Membrives, A., Valdivia, P., Mariela, P. A. G., Güell Bosch, J. & Peries, D. (2023). Impacto social del ApS. Análisis de los programas de una universidad. XI Congreso Nacional y V Internacional de Aprendizaje Servicio Universitario, Enero.

Lalueza, J. L. , Martinez-Lozano, V. , Macías Gómez-Estern, B.  & Garcia Romero, D. (2023). Identificación de procesos de aprendizaje auténtico en programas de aprendizaje-servicio. Un estudio mediante metodologías mixtas Impacto en las/os estudiantes. XI Congreso Nacional y V Internacional de Aprendizaje Servicio Universitario, Enero.

Álvarez, I.M. (2022). Estrategias didácticas innovadoras para una educación intercultural en estudiantes de diversos pueblos y nacionalidades. Conferencia inaugural del Congreso.  Participación en el Comité Organizador. Congrés: I Congreso Internacional de Ciencias de la Educación.  Universidad Estatal Península de Santa Elena (Ecuador). Santa Elena, Ecuador.

Álvarez, I.M., Manero, B., Romero, A., Cárdenas, M. (2022). Adopting an immersive virtual reality system to enhance pre-service teachers’ communicative competence. 22nd International Conference on Advanced Learning Technologies. ICALT 2022.  Bucharest, Romania.

Lalueza, J. L. (2021). Investigación-acción para la inclusión educativa. Encuentro ISCAR Ibérico, septiembre.

Lalueza, J. L., Padrós, M., Camps Orfila, S., Garbarino, G. & Garcia Romero, D. (2021). Práctica de la intervención educativa y psicosocial. Una experiencia docente universitaria combinando el aprendizaje servicio y el aprendizaje basado en problemas. Encuentro ISCAR Ibérico, septiembre.

Lalueza Sazatornil, J. L. (Ponente) & Macías Gómez-Estern, B. (Ponente) (2021). Crossing boundaries and otherness. Service Learning as a hybrid activity enhancing student´s self dialogue and real learning. 6th ISCAR Congress, august.

Lalueza Sazatornil, J. L., Essomba Gelabert, M. A., Martinez-Lozano, V. & Macías Gómez-Estern, B. (2021). Resilience strategies for the inclusion in situations of social emergency: practices for educational transformation. AERA meeting 2021, April.

Thesis (iast 5 years)

Marin Suanzo, Carolayn (2024) De máxima complejidad a máxima oportunidad: connectando la practica escolar con el entorno comunitario. Tesis doctoral dirigida por el  Dr. José Luis Lalueza. Universitat Autònoma de Barcelona.

García Día, Saraiz (2023). Identit.art. Exploración de narrativas identitarias mediante el arte. Tesis doctoral dirigida por el  Dr. José Luis Lalueza. Universitat Autònoma de Barcelona.

Contreras Villalobo, Tabatas (2023). Respuestas y Resistencias al Abandono escolar en la Educación para Jóvenes y Adultos. Tesis doctoral co-dirigida por el  Dr. José Luis Lalueza y la Dra. Verónica Lòpez. Universitat Autònoma de Barcelona.

Pía Podestá, Sónia(2023). Propuesta de pràcticum para fomentar la competència intercultural en la formación inicial docente. Tesis Doctoral. Directora: Dra. Álvarez, I.M, Universitat Autònoma de Barcelona

Martín Mota, Sidney (2023). Video feedback and foreign language anxiety in online pronunciation tasks. Tesis Doctoral. Codirección: I.M. Álvarez UAB y A. Espasa UOC

Zhang Yu, Cristina (2022). La interculturalidad crítica como propuesta político-pedagógica: nuestra experiencia en Shere Rom. Tesis doctoral co-dirigida por el  Dr. Moisés Esteban Guirart UdG y el Dr. José Luis Lalueza UAB

Be Sociable, Share!