Grupo de investigación sobre aprendizaje entre iguales, SINTE-GRAI • UAB

GRAI  https://webs.uab.cat/grai/

Investigador Principal

David Duran Gisbert

Investigadores/as

Mariona Corcelles (URL), Marta Flores (UAB), Ester Miquel (UAB), Jesús Ribosa (UAB), Clara Bastart (DE), Albert Irigoyen (URV), Bibiana Jou (UB). Doctorandos: Mireia Soler, Antonio Ibor, Zulema Badenas y Sergio Castillo.

 Principales líneas

  • Diseño de programas educativos basados en la tutoría entre iguales (Leemos y escribimos en pareja, Razonar en pareja y Reading in Pairs) y formación en redes de centros que los llevan a la práctica.
  • Aprendizaje cooperativo en áreas curriculares. Formación de profesorado para la incorporación de prácticas de aprendizaje cooperativo en la enseñanza primaria y secundaria.
  • Investigación sobre aprendizaje entre iguales -entre alumnos, pero también entre profesorado: docencia compartida y observación entre iguales. Implicaciones educativas de “aprender enseñando”.

Proyectos (últimos 5 años)

Títol del projecte: Observación entre iguales como desarrollo profesional docente: hacia una cultura colaborativa
Entitat finançadora: Ministerio de Ciencia e Innovación
Investigador principal: David Duran
Inici: 1/9/21 Fi: 31/8/24.

Títol del projecte: The cognitive process of expert teachers’ learning-by-teaching and its interbrain neural mechanism. Estada de recerca de Yishan Lin

Entitat finançadora: China Scholarship Council (CSC).             

Investigador/a principal: D. Duran i J. Ribosa.

Inici: 1/11/23. Fï: 16/12/24

Títol del projecte: Assessorament a la Xarxa de Competències Bàsiques sobre aprenentatge docent entre iguals.
Entitat finançadora: Generalitat de Catalunya
Investigador principal: David Duran
Inici: 17/12/2020. Fi: en curs.

Títol del Projecte: Answering why with Bikos: Learning by teaching in a cooperative video tutorial creation project

Entitat finançadora: Ministerio de Ciencia e Innovación: Subprograma Estatal de Formación. Ayudas de Formación de Profesorado Universitario (FPU). Beca J. Ribosa.

Investigador/a principal: D. Duran.

Inici: 23/09/19. Fi: 22/09/23

Títol del Projecte: Formació de professorat en les Xarxes d’Aprenentatge entre iguals per a la incorporación de programes basats en la tutoría entre iguals.

Entitat finançadora: Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum (Generalitat de Catalunya)-

Investigador principal: D. Duran i M. Flores.

Inici: 1/9/20. Fi: en curs.

Publicaciones (últims 5 años)

Libros

Duran, D., i Monereo, C. (2021). Entramat: Mètodes d’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu.  Horsori.

Capítulos de libro

Duran, D. (2023). Can students learn by teaching their peers during cooperative learning?. In Gillies, R. M., Millis, B & Davidson, N. Contemporary Global Perspectives on Cooperative Learning: Applications across Educational contexts. Routledge.

Artículos

Flores, M., Sala‐Bars, Í., Ortiz, M., & Duran, D. (2024). Does Reciprocal Peer
Observation promote the transfer of learning to teaching practice? Psychology in the Schools, 61(10), 3873-3890. https://doi.org/10.1002/pits.23259

Ribosa, J., Noguera, I., Monguillot, M. & Duran, D. (2024). Teachers’ closeness of professional relationship and its role in learning perception after reciprocal peer observation. Teaching and Teacher Education, 140 https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104469.

Miquel, E., Monguillot, M., Soler, M., & Duran, D. (2024). Reciprocal peer observation: a mechanism to identify professional learning goals., Education Inquiry, DOI: 10.1080/20004508.2024.2370116

Flores, M., Ribosa, J., & Duran, D. (2024). How does peer tutoring contribute to the development of reading comprehension? Evidence from ten years of practice. Revista de Psicodidáctica, 29(2), 176-184. /https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2024.05.003

Corcelles, M., Sala, I., Soler, M. & Duran, D. (2024). Impact of Reciprocal Peer Observation on teacher collaboration perception. British educational research journal 50, 3, 981-1001.

Duran, D. y Miquel, E (2024). Codocencia: concepto, formas y mejora de prácticas. Aula de innovación educativa, 335, 10-15.

Lin, Y., Li, R., Ribosa, J., Duran, D., Sun, B. (2024). Expert and Novice Teachers’ Cognitive Neural Differences in Understanding Students’ Classroom Action Intentions. Brain Sci. 14, 1080.

Ribosa, J. Corcelles, M., Morodo, A. & Duran, D. (2023). Reducing teachers’ resistance to reciprocal peer observation. European Journal of Education. DOI: 10.1111/ejed.12606.

Duran, D., Flores, M y Ribosa, J. (2023). Resultados en comprensión lectora de diez años de «Llegim en parella». Aula, 333, 36-42.

Garriga, I., González, M, & Duran, D (2023). A virtual peer tutoring project to improve communication skills. Autonomy and Responsibility Journal of Educational Sciences, 8(1), 53–64.

Corcelles, M., Miquel., E. & Duran, D.  (2023). Teachers’ perceptions of Reciprocal Peer Observation/ Percepciones de los docentes sobre la observación recíproca entre iguales. Revista de Educación, 402,  237-266.

Quiñones-Ramírez, F., Duran, D. & Viladot, L. (2023). Co-teaching with high school students for music teaching. Education Sciences, 13, 10-972.  

Escuin, S. y Duran, D. (2023). El desarrollo profesional a través de redes de aprendizaje docente: revisión de los factores clave y análisis de una experiencia. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 58, 135-152.

Quiñones, F., Duran, D., y Viladot, L. (2023). Aprendizaje musical a través de la docencia compartida con estudiantes de secundaria.  DEBATES – Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, 26, 2.

Fernandez, A., Duran, D. & Viladot, L. (2023). Peer Tutoring as a Tool for Developing the Intonation of Violin and Viola Students in Elementary Music Education. Music Education Research. https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2193210.

Ribosa, J. & Duran, D. (2023). Students’ feelings of social presence when creating learning-by-teaching educational videos for a potential audience. International Journal of Educational Research, 117, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102128

Corcelles, M., Duran, D., Flores, M., Miquel, E. y Ribosa, J. (2023). Percepciones docentes sobre observación entre iguales: resistencias, agencia, procedimiento y objetivos de mejora. Estudios sobre Educación, 44. 35-58

Fernández-Barros, A., Duran, D. & Viladot, L. (2023). Peer tutoring in Music Education: A literature review. International Journal of Music Education, 41, 1.

Ribosa, J. & Duran, D. (2022). Do students learn what they teach when generating teaching materials for others? A meta-analysis through the lens of learning by teaching. Educational Research Review, 37.

Ribosa, J. & Duran, D. (2022). Students creating videos for learning by teaching from their scientific curiosity. Research in Science & Technological Education.

Ribosa, J. & Duran, D. (2022). Do students learn what they teach when generating teaching materials for others? A meta-analysis through the lens of learning by teaching. Educational Research Review, 37.

Fernández-Barros, A., Duran, D. & Viladot, L. (2022). Peer tutoring in Music Education: A literature review. International Journal of Music Education, Apr 2022. OnlineFirst.

Ribosa, J. & Duran, D. (2022). Students creating videos for learning by teaching from their scientific curiosity. Research in Science & Technological Education.

Duran D. &  Vázquez  A.  (2021). Implementing Peer Tutoring for the Development of Empathy in Nursing Education. Investigación y Educación en Enfermería, 39(2).

Duran, D., Flores, M., Ribas, T., & Ribosa, J. (2021). Student teachers’ perceptions and evidence of peer learning through co-teaching: Improving attitudes and willingness towards co-teaching. European Journal of Psychology of Education. 36(2), 495-510.

Ponencias

Duran, D. (November 2024). Guest Speaker: Learning by teaching: evidence and Implications in Education. 22nd Conference on International Exchange of Professionals. Zhejiang Normal University, Shanghai, China. 1-5 November.

Ribosa, J. & Duran, D. (August 2024). Paper: A preliminary conceptual framework if learning by teaching” SIG 6 & 7.Conference 2024. Earli Tübingen, Germany 21-13 August.

Duran, D. (Mayo 2024). Ponencia invitada. La colaboración docente a través de la observación entre iguales y la codocencia para avanzar hacia la inclusión. CIISE International Congress. Universidad del País Vasco. Bilbao. 24/05/24.

Flores, M., & Duran, D., Ribosa, J. (April, 2024). Paper. Peer tutoring Program for Reading Comprehensions Evidence ager 10 years of Implementation. 2024 AERA Meeting of the American Education Research Association. Philadelphia, 11-14 April.

Ribosa, J., Flores, M., & Duran, D. (April, 2024). Paper. Reciprocal Peer Observation: Collaborative Knowledge Building between Teachers. 2024 AERA Meeting of the American Education Research Association. Philadelphia, 11-14 April.

Ribosa, J., Flores, M., Sánchez, L., & Duran, D. (octubre, 2023). Paper Peer tutoring for the development of oral expression, oral comprehension, language attitudes, and the social use of Catalan. IAIE 2023 Conference Children as Peacemakers in Divided Societies October 7–11, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina.

Ribosa, J. & Duran, D. (octubre, 2023). Paper Why? Bikos! An educational intervention based on student cooperative creation of educational videos for learning by teaching. IAIE 2023 Conference Children as Peacemakers in Divided Societies October 7–11, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina.

Ester Miquel Bertran, Marta Flores Coll, Andy Morodo Horrillo, David Duran Gisbert (2023). Paper: Joint Knowledge Construction durint Feedback Interaction in Reciprocal Peer Observation. 20th EARLI CONFERENCE (EARLI 2023) “Education as a hope in uncertain times”. Thessaloniki, Greece. 22– 26 of August.

Ester Miquel Bertran, Mariona Corcelles Seuba, Ingrid Sala Bars, Mireia Soler Miralles, David Duran Gisbert (2023). Paper: Impact of Reciprocal Peer Observation on Teachers Perception of Collaboration among Teachers. 20th EARLI CONFERENCE (EARLI 2023) “Education as a hope in uncertain times”. Thessaloniki, Greece. 22– 26 of August.

Ribosa, J. & Duran, D. JURE (agost, 2023). ‘Who’s gonna watch our video?’: When students think of the audience in a learning-by-teaching task. 27th JURE Conference Education as a hope in uncertain times”. Thessaloniki, Greece. 20– 21 of August.

Miquel, E. Flores, M. Ribosa, J. I Duran, D. (February, 2023). Reciprocal Peer Observation as a mechanism for teacher professional learning for inclusion. I International Conference of Teachers Continous Eduation. ICTE 21. University of Aveiro. Portugal.

Ribosa, J.,  Duran, D. (Noviembre, 2022). “Nuestra pregunta científica en un videotutorial: Estudiantes que aprenden enseñando al crear materiales didácticos”. EDUTEC 2022. XXV Congreso Internacional. Educación transformadora en un mundo digital: conectando paisajes de aprendizaje. Universitat de les Illes Balears, Palma. 16 a 18 de novembre de 2022.

Flores, M., Duran, D., Corcelles, M., Miquel, E., Ribosa, J. (1 Julio, 2022). Percepciones docentes en una práctica de observación entre iguales en enseñanza primaria y secundaria. CIMIE 22. X Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa. Universitat de Barcelona.

Corcelles, M., Ribosa, J., Oller, M., Duran, D. (2022, 17 June). Reading and writing in pairs: A peer tutoring program for writing in compulsory education. 13 th ARLE 2022: Transformations in L1 education: Current challenges and future possibilities. International Association for Resarch in L1 Education. University of Cyprus.

Duran, D. (2021, 3 de diciembre). Aprendizaje entre iguales e inclusión. Comunicación oral invitada en I Congreso Internacional en Interculturalidad, Inclusión y Equidad en Educación, Universidad de Salamanca. Celebrado en On-line del 1 al 3 de diciembre del 2021.

Miquel, E. Duran, D. Corcelles, M. & Ribosa, J. (2021, 24 August). Peer observation as a teacher professional development mechanism: Participant teachers’ perception. Paper 19th EARLI Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (Online): “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the shaping of futures”. Leuven (Belgium), On-line.

Duran, D. (2021, 3 de diciembre). Aprendizaje entre iguales e inclusión. Comunicación oral invitada en I Congreso Internacional en Interculturalidad, Inclusión y Equidad en Educación, Universidad de Salamanca. Celebrado en On-line del 1 al 3 de diciembre del 2021.

Miquel, E. Duran, D. Corcelles, M., & Ribosa, J. (2021, 24 August). Peer observation as a teacher professional development mechanism: Participant teachers’ perception. Paper 19th EARLI Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (Online): “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the shaping of futures”. Leuven (Belgium), On-line.

Tesis

Bastart, C. (2024).  Tot problema té les seves solucions. Un estudi sobre la resolució cooperativa de problemes, el discurs i l’autoconcepte matemàtic al programa (En)Raonem en parella. Directora: M. Flores. Universitat Autònoma de Barcelona.

Quiroz, J. J. (2024). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas en la enseñanza de las áreas básicas, a través de un programa de aprendizaje cooperativo, enmarcado en la metodología de proyectos de aula. Directora: M. Flores. Universitat Autònoma de Barcelona.

Ribosa, J. (2023). Estudiants que aprenen ensenyant quan creen materials didàctics per a altres persones: Aprensenyar de forma indirecta en contextos naturals. Tesi internacional per compilació d’articles. Director: D. Duran. Universitat Autònoma de Barcelona.

Quiñones, F (2023).  Ramírez. Títol: Docencia compartida con estudiantes de secundaria para la enseñanza de la música. Directors: D. Duran i L. Viladot. Universitat Autònoma de Barcelona.

Fernández-Barros, A. (2021). Oídos a pares: Un proyecto basado en la tutoría entre iguales como herramienta de estudio para trabajar la afinación en alumnos de violín y viola. Tesis doctoral dirigida per D. Duran i L. Viladot. Universitat Autònoma de Barcelona.

Be Sociable, Share!