Research group on quality of life and disability: educational issues, GRIDCAV · URL

Main researcher:

Simó Pinatella, David

Researchers:

Alomar, Elisabet; Balcells, Anna; Mas, Joana Maria; Ivern, Ignasi; Valero, Jesús; Vila, Josep Maria; Llinares, Montserrat; Sala, Ingrid; Adam, Ana Luisa; Baqués, Natasha; Mumbardó, Cristina; Pellicena, Miquel Àngel; Muries, Olga; Jimenez, Anna

Main lines of research:

  • Family Quality of Life and Early Intervention
  • Services for People with Intellectual Disability and Quality of Life
  • Evaluation of the intensity of supports and Individual Supports Plan
  • Inclusive education and social inclusion
  • Problem behavior and preventive systems
  • Access to University and to the employment for disabled people
  • Hearing empairment
  • Language and communication disorders

Projects (last five years):

  • Title: “Estudi evolutiu de la Teoria de la Ment al llarg del cicle vital. Particularitats observades en una mostra d’adults amb Trastorn de l’Espectre Autista i en una mostra de persones amb presbiacúsia” Funding agency: Ajut de recerca de la FPCEE Blanquerna. Curs 2019-20 i 2020-21. Principal researcher: Jesús Valero. Start: 2019    End: 2021
  • Title: Evaluation of the implementation of the Early Childhood Intervention model in Serbia Funding agency: Finançat per FOS Serbia, UNICEFF Serbia i Faculty of Philosophy (University of Belgrade). Principal researcher: Joana Maria Mas Start: 24/02/2020 End: 30/03/2021
  • Title: Aplicación Digital de Autoevaluación y toma de decisions para la mejora de la Competencia Oral y el Rendimiento Académico en Educación Secundaria (ADACORA). I+D+i 2019 – Tipus B. Funding agency: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Principal researcher: Dra. Marta Gràcia García i Dr. Jesús Ma. Alvarado Izquierdo. Start: juny 2020 End: 2023.
  • Title: El diseño universal para el aprendizaje en asignaturas de diferentes contextos, grados y especialidades de la Universidad de Cantabria: implementación y evaluación de su impacto. Funding agency: Universidad de Cantabria Principal researcher: Alba Ibañez Tipus de Start: 2020 End: 2022
  • Title: Desarrollo de un modelo de prácticas profesionalizadoras inclusivo en los estudios universitarios. Funding agency: Fundación Universia – Konnecta Principal researcher: Ingrid Sala-Bars Start: 2018 End 2019
  • Title: Cómo promover la competencia social de los niños con trastornos del desarrollo en entornos naturales (escuela infantil y familia). EDU2014-58452-R Funding agency: Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO) Principal researcher: Dr. Climent Giné Giné. Start: 2015 End:
  • Title: “Conductas desafiantes en alumnado con discapacidad intelectual y/o desarrollo” Funding agency: Aristos Campus Mundus. Convocatoria 2016. Se trata de un compartido por las Universidades de Deusto, Comillas y Ramon Llull. Principal researcher: David Simó Pinatella Start 2016 End:
  • Title: Financing Policies for Inclusive Education Systems – Effective funding tools for reducing disparity in education – FPIES. Partner (WP6 – Project Evaluation) de l’Erasmus + Program, Key Action 3. Coordina: EUROPEAN AGENCY FOR SPECIAL NEEDS AND INCLUSIVE EDUCATION Start: 01 / 2016 End: 12 / 2018

Selected publications (last five years):

Mumbardó-Adam, C., Barnet-López, S., & Balboni, G. (2021). How Have Youth with Autism Spectrum Disorder Managed Quarantine Derived From COVID-19 Pandemic? An Approach to Families Perspectives. Research in Developmental Disabilities, 110, 103860. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103860

Simó-Pinatella, D., Günther-Bel, C., & Mumbardó-Adam, C. (2021). Addressing Challenging Behaviours in Children with Autism: A Qualitative Analysis of Teachers’ Experiences. International Journal of Disability, Development and Education, 1-14. https://doi.org/10.1080/1034912X.2020.1870664

Balcells-Balcells, A., Mas, J. M., Baqués, N., Simón, C., & García-Ventura, S. (2020). The Spanish Family Quality of Life Scales under and over 18 Years Old: Psychometric Properties and Families’ Perceptions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 7808. doi: 10.3390/ijerph17217808

Balboni, G., Mumbardó‐Adam, C., & Coscarelli, A. (2020). Influence of adaptive behaviour on the quality of life of adults with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(3), 584-594. https://doi.org/10.1111/jar.12702

Boqué, M. C., Sala-Bars, I., Alguacil, M., & García-Raga, L. (2020). Revisión de la literatura sobre participación infantil en los ámbitos de bienestar, educación, justicia y salud. A  Molero, M., Martos, A,. Barragán, A., Sisto, M., del Pino, M., Tortosa, B., Gázquez, J. i Pérez, M. (Comps.), Innovación docente e investigación en educación y ciencias sociales. Avanzando en el proceso de enseñanza-aprendizaje (pp. 249-257). Ed. DYKINSON, S.L.

Boqué, M. C., García-Raga, L., Alguacil, M., & Sala-Bars, I., (2020). Experiencias formativas en el contexto local: la participación infantil en las políticas públicas. A  Molero, M., Martos, A,. Barragán, A., Sisto, M., del Pino, M., Tortosa, B., Gázquez, J. i Pérez, M. (Comps.), Innovación docente e investigación en educación (pp. 221-232). Avanzando en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Ed. DYKINSON, S.L.

García Ventura, S., Mas, J. M., Balcells Balcells, A., & Giné, C. (2020). Family centred early intervention: Comparing practitioners’ actual and desired practices. Child: Care, Health and Development. 1-10.DOI: 10.1111/cch.12834

Gràcia, M., Simón, C., Salvador-Beltran, F.,  Adam Alcocer, A. L.,  Mas, J.M., Giné, C., & Dalmau, M. (2020) The transition process from center-based programmes to family-centered practices in Spain: a multiple case study, Early Child Development and Care, 190:14, 2192-2204, DOI: 10.1080/03004430.2018.1564916

Mas, J. M., Dunst, C. J.  Hamby, D. W., Balcells-Balcells, A., Garcia-Ventura, S. Baqués N., & Gine, C. (2020), Relationships between family-centred practices and parent involvement in early childhood intervention. European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2020.1823165

Mumbardó‐Adam, C., Guàrdia‐Olmos, J., & Giné, C. (2020). An integrative model of self‐determination and related contextual variables in adolescents with and without disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(5), 856-864. https://doi.org/10.1111/jar.12705

Sala-Bars, I., Macià-Golobardes, M., Simón-Llovet, J., & Alomar-Kurz, E. (2020). Eines digitals per a l’avaluació des d’una perspectiva del DUA. Aloma, 38(2), 89-102.

Vicente, E., Mumbardó-Adam, C., Guillén, V. M., Coma-Roselló, T., Bravo-Álvarez, M. Á., & Sánchez, S. (2020). Self-determination in people with intellectual disability: The mediating role of opportunities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6201. https://doi.org/10.3390/ijerph17176201

Gràcia, M., Simón, C., Salvador-Beltran, F., Adam-Alcocer, A. L., Mas, J. M., Giné, C. & Dalmau, M. (2019). The transition process from center-based programmes to family-centered practices in Spain: a multiple case study. Early Child Development and Care. ISSN: 0300-4430 (Print) 1476-8275 (Online) DOI: 10.1080/03004430.2018.1564916

Mas, J. M., Dunst, C. J., Balcells-Balcells, A., Garcia-Ventura, S., Giné, C., & Cañadas, M. (2019). Family-centered practices and the parental well-being of young children with disabilities and developmental delay. Research in developmental disabilities, 94, 103495. doi: 10.1016/j.ridd.2019.103495

Balcells-Balcells, A., Giné, C., Guàrdia-Olmos, J., Summers, J. A, & Mas, J.M. (2019). Impact of supports and partnership on family quality of life. Research in developmental disabilities, 85, 50-60. DOI: 10.1016/j.ridd.2018.10.006

Vilaseca, R. M., Galván-Bovaira, M. J., González-del-Yerro, A., Baqués, N., Oliveira, C., Simó-Pinatella, D., & Giné, C. (2019). Training needs of professionals and the family-centered Approach in Spain. Journal of Early Intervention, 41(2), 87-104. Doi: 10.1177/1053815118810236

Gràcia, M., Adam, A. L., Carbó, M., Rouaz, K., & Astals, M. (2018). La competència comunicativa y oral en la formación inicial de maestros. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 55(2), 1-16. DOI: 10.7764/PEL.55.2.2018.3

Mas, J. M., Cañadas, M., Balcells-Balcells, A., Giné, C., Serrano, A.M., & Dunst, C. (2018). Psychometric Properties of the Spanish Version of the Family-Centered Practices Scale for Use with Families of Young Children Receiving Early Childhood Intervention. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31 (5), 851-861. DOi: doi.org/10.1111/jar.12442

Simó-Pinatella, D., & Mumbardó-Adam, C. (2018). Using an intervention package which included video prompting and video modeling to teach students with disabilities to find a word in the dictionary. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 30(6), 807-818. DOI: 10.1007/s10882-018-9621-1

Valero-Garcia, J., &Vila-Rovira, J. (2018) Descriptive study on the prevalence of presbycusis among a population in the industrial belt of Barcelona by exploring a random sample of primary healthcare center users. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 8, 2, 79-90.

Valero-Garcia, J., Iglesias Pazo, L., &Silvestre Benach, N.  (2018) Presbycusis and Theory of the Mind. Póster. Workshop on Reading, Language & Deafness. Research Perspectives. Donosti (ESPANYA)

Giné, C., Adam-Alcocer, A. L., Font-Roura, J., Salvador-Beltrán, F., Baqués, N., Oliveira, C., Mumbardó-Adam, C., Hyojeong. S., Shaw, L., Shogren, K., & Thompson, J. (2017). Examining Measurement Invariance and Differences in Age Cohorts on the Supports Intensity Scale – Children’s Version – Catalan Translation. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 122(6), 511-524. DOI: 10.1352/1944-7558-122.6.511

Guillén, V., Adam-Alcocer, A. L., Verdugo, M. A., & Giné, C. (2017). Comparison between the spanish and catalan versions of the Supports Intensity Scale for Children (SIS-C). Psicothema, 29(1), 126-132. DOI: 10.7334/psicoterapèutic

Mumbardó-Adam, C., Guàrdia-Olmos, J., Adam-Alcocer, A. L., Carbó-Carreté, M., Balcells-Balcells, A., Giné, C., & Shogren, K. A. (2017). Self-determination, intellectual disability classification, and context: A meta-analytic study. Intellectual and Developmental Disabilities, 55(5), 303-314. DOI: 10.1352/1934-9556-55.5.303

Simó-Pinatella, D., Mumbardó-Adam, C., Montenegro-Montenegro, E., Cortina, A., Mas, J. M., Baqués, N., & Adam-Alcocer, A. L. (2017). Prevalence and Risk Markers of Challenging Behavior. Advances in Neurodevelopmental Disorders, 1(3), 158-167. DOI: 10.1007/s41252-017-0022-8

Vilaseca, R., Gràcia, M., Beltrán, F., Dalmau, M., Elisabeth, A., Adam-Alcocer, A. L., & Simó-Pinatella, D. (2017). Needs and supports of people with intellectual disability and their families in Catalonia. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. (Online version). Pp. 1-14. DOI: 10.1111/jar.12215

Balcells-Balcells, A., Giné, C., Guàrdia-Olmos, J. & Summers, J.A. (2016). Proposal of indexes to evaluate Family Quality of Life, Partnership, and Family support needs. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 7, 31 – 40. doi.org/10.1016/j.rips.2015.10.005

Selected papers given at congresses and seminars (last five years):

Baqués, N. (2021). Escalas de calidad de vida familiar. En el marco de la presentación de la Aplicación web para las escales de calidad de vida familiar. Plena Inclusión (Conferència  on-line).

Giné, C., & Baqués, N. (2020). Calidad de Vida Familiar: importancia y marco general de apoyo a familia. Escalas de  Calidad de Vida Familiar. 1ª Feria virtual apoyo a familias. Plena Inclusión (Conferència on-line).

Mumbardó-Adam, C., Vicente Sánchez, E., Simó-Pinatella, D., & Coma Roselló, T. (2019). Understanding Practitioners’ Needs in Supporting Self-Determination in People With Intellectual Disability. The World Congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities, Glasgow, UK.

Baqués, N., (2018, maig). Desarrollo de la versión española de la escala Evaluación de las Necesidades Familiares. En Gràcia, M. (coord), La escala Evaluación de las Necesidades Familiares: una aproximación transcultural a las necesidades de apoyo de las familias con un miembro con discapacidad intelectual o con trastorno del neurodesarrollo. Simposi realitzat en el III Congreso Internacional sobre Familia y Discapacidad. Barcelona, Espanya.

García-Ventura, S., Mas, J., Balcells-Balcells, A. & Giné, C. (2018). Relación y colaboración con las familias en atención temprana. El papel del profesional.  6th International Congress of Educational Sciences and DevelopmentAt: Setúbal (Portugal)

Mas, J. , Balcells-Balcells, A., Simón, C., Giné, C., Baqués, N. & García-Ventura, S. (2018) La Calidad de Vida Familias y su relación con variables demográficas familiares. X Jornadas Científicas Internacionales de Investigación sobre Discapacidad

Mumbardó-Adam, C., Guàrdia-Olmos, J. & Giné, C. (2018). The (critical) role of family and school context in promoting self-determined actions of students with disabilities. V IASSID European Conference, Atenes, Grècia.

Mumbardó-Adam, C., Guàrdia-Olmos, J., & Giné, C. (2018). Autodetemrinación: Midiendo el constructo en jóvenes con y sin discapacidad. X Jornadas Científicas Internacionales de Investigación sobre Discapacidad, Salamanca, Espanya.

Mumbardó-Adam, C., Guàrdia-Olmos, J., Giné, C., & Vicente, E. (2018). La promoción de la autodeterminación: estrategias y factores asociados. X Jornadas Científicas Internacionales de Investigación sobre Discapacidad, Salamanca, Espanya.

Simó-Pinatella, D., Cañadas Pérez, M., Dalmau Montalá, M., Martínez López, M., & Adam-Alcocer, A. L. (2018). Desarrollo de un Protocolo de evaluación e intervención para promover la interacción entre iguales. X Jornadas científicas internacionales de investigación sobre discapacidad. “Estrategias de innovación y cambio en servicios sociales, educativos y de salud”. Salamanca, España. 14-16 de marzo de 2018.

Simó-Pinatella, D., Mumbardó-Adam, C., Alomar-Kurtz, E., Adam-Alcocer, A. L., Mas, J., & Baqués, N. (2018) Prevalencia de las conductas desafiantes y factores de riesgo. X Jornadas científicas internacionales de investigación sobre discapacidad. “Estrategias de Innovación y cambio en servicios sociales, educativos y de salud”. Salamanca, España. 14-16 de marzo de 2018.

Vicente, E., Mumbardó-Adam, C., Coma, T., Verdugo, M. A., & Giné, C. (2018). Autodeterminación en discapacidades intelectuales y del desarrollo: percepción de las personas con discapacidad, sus familias y los profesionales. III Congreso Internacional sobre Familias y Discapacidad, Barcelona, Espanya.

Alomar-Kurz, E., Balcells-Balcells, A., Sala-Bars, I., Adam-Alcocer, A. L., Carbó-Carreté, M., Baqués, N., Oliveira, C., Mumbardó-Adam, C., & Giné, C. (2017) La promoción de la interacción entre iguales en niños con discapacidad intelectual y/o del desarrollo: Estudio de caso. III Congreso Nacional de Psicología. Oviedo, España. Entidad organizadora: Consejo Nacional de la Psicología de España (COP). 3-7 de junio de 2017.

Baqués, N., Mas, J. M., Giné, C., & McWilliam, R. (2016, Maig). Family Needs in early intervention in Spain. Comunicació presentada en el Congrés ISEI Regional Conference. Children’s Rights and Early Intervention Conference. Estocolm, Suècia.

Theses

Mumbardó-Adam, C. (2018). Self-determination operationalization and conceptualization in young people with and without disabilities. Doctoral thesis directed by Dr. Climent Giné y Dr. Joan Guàrdia. Universitat Ramon Llull.

Be Sociable, Share!