Main researcher:
Núria Castells
Researchers:
Marta Minguela, Esther Nadal, Rocío Pérez, Mery Pereda, Lady Villabona
Collaborators:
Dyanne Escorcia (Université Clermont-Auvergne), Eva Lordán Universitat Oberta de Catalunya), Mariana Miras, Isabel Solé, Amelia Tey (Universitat de Barcelona).
Main lines of research:
- Intervention studies in teaching reading and writing to learn
- Reading comprehension strategies and writing strategies: teaching and learning
- Epistemic reading and writing: processes and learning results through written texts in Secondary and Higher Education (University)
- Teaching and learning critical reading
Projects in process:
Title: Uso crítico de la información en estudiantes de secundaria: lectura y escritura de textos argumentativos
Investigador principal: Núria Castells i Mercè Garcia-Mila (Co-IP)
Funding Institution: Ministerio de Ciencia y Tecnología. RTI2018-097289-B-I00
Duration: 2018
Title: Análisis de la competencia de pensamiento crítico en la era de la posverdad de los estudiantes del Máster de Formación del Profesorado de Secundaria.
Investigadora principal: N. Castells
Funding Institution:: IDP-ICE Universitat de Barcelona.
Duration: 2022 – 2023
Selected publications (last five years):
Books
Castelló, M. & Castells, N. (2022). (Eds). Escribir en la Universidad española: entre la realidad y el deseo. Ediciones Octaedro.
Lindín, C., Esteban, M.B., Bergmann, J. C. F., Castells, N., & Rivera-Vargas, P. (2020). Llibre d’actes de la I Conferència Internacional de Recerca en Educació. Educació 2019: reptes, tendències i compromisos (4 i 5 de novembre de 2019, Universitat de Barcelona). LiberLibro.
Solé, I., Castells, N., Miras, M., Lordán E., y Nadal, E. (2019). Leer, comprender y aprender: Propuestas para favorecer el aprendizaje a partir de textos. Horsori Editorial.
Book chapters
Castells, N., Minguela, M., Nadal, E., Solé, I., Miras, M., & Cuevas, I. (2022). La lectura y la escritura en la Universidad con finalidades científicas y profesionales. En M. Castelló y N. Castells (Eds.). Escribir en la Universidad española: entre la realidad y el deseo. Publicaicón Red RIEA-EA (pp. 89-121). Octaedro.
Castells, N., Luna, J., Minguela, M., & Pérez, E. (2022). Looking for arguments to promote critical thinking in Secondary Education students. En L. Gómez, A. López, y J. Lees (Eds.). EDULEARN22 Proceedings: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp.9551-9554). IATED Academy.
Minguela, M., Castells, N., & Nadal, E. (2022). Searching for arguments to confront fake news. En L. Gómez, A. López, y J. Lees (Eds.). EDULEARN22 Proceedings: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp.7351-7354). IATED Academy.
Castells, N., Rius-Escudé, A., Gràcia, M., & Garcia-Milà, M. (2021). Què pensen els estudiants d’Educació Secundària de la hibridació. A C. Grimalt-Álvaro, J. Holgado, L.Marqués, R. Palau, C. Valls, C. Hernández-Escolano (Eds.) Llibre d’actes FIET2021: La investigació i la innovació en Tecnologia Educativa a l’era digital. La investigación y la innovación en Tecnología Educativa en la era digital. Research and Innovation in Educational Technology to the Digital Age (pp.65-78). Publicacions URV.
Castells, N., Miralda-Banda, A., Garcia-Mila, M., Minguela, M., & Nadal , E. (2021). La sociedad de la desinformación: El reto de las fakenews en la construcción de conocimiento científico . En P. Membiela, M.I. Cebreiros & M. Vidal (Eds.). Perspectivas y prácticas docentes en la enseñanza de las ciencias. Perspectivas e praticas docentes no ensino de ciències (pp. 437-443). Educación Editora.
Pérez, E., Minguela, M., Nadal, E.; Garcia-Mila, M.; Castells Gómez, N., & Miralda, A. (2020). Identificación de Fake news por estudiantes de la ESO: Sesgo confirmatorio y justificación argumentativa de la credibilidad. En C. Lindín, M.B. Esteban, J. C. F. Bergmann, N. Castells, & P. Rivera-Vargas (Ed.) (2020). Llibre d’actes de la I Conferència Internacional de Recerca en Educació. Educació 2019: reptes, tendències i compromisos (4 i 5 de novembre de 2019, Universitat de Barcelona) (pp. 235-241). LiberLibro.
Perifanou, M., Neophytou, L., Petrová, Z., Castells, N., & Antoniou, F. (2019, marzo). Investigating teachers’ confidence and training needs on digital literacy across four European countries. Comunicación presentada en INTED2019: 13th annual International Technology, Education and Development Conference. Valencia (España) https://library.iated.org/download/INTED2020TOC
Papers
Castells, N., Minguela, M., Nadal, E. (2022). Writing a synthesis versus reading: strategies involved and impact on comprehension. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10341-y
Castells, N., Minguela, M., Nadal, E., & Cuevas, I. (2022). Learning through reading and writing tasks in Higher Education: What do students use, paper or screen? Culture and Education, 34(1) 39-71. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.2006499
Castells, N., Minguela, M., Solé, I., Miras, M., Nadal, E., & Rijlaarsdam, G.(2022). Improving Questioning–Answering Strategies in Learning from Multiple Complementary Texts: An Intervention Study. Reading Research Quarterly, 57(3), 879-912. https://doi.org/10.1002/rrq.451
Castells, N.; Garcia-Mila, M; Miralda-Banda, A., Luna, J., y Perez, E. (2021). The impact of fake news in education: Secondary school students’ reasoning to manage them. Educacion XX1 https://orcid.org/0000-0002-4784-9672
Nadal, E., Miras, M., Castells, N., & De La Paz, S. (2021). Intervención en escritura de síntesis a partir de fuentes: Impacto de la comprensión. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 88(26), 95-122.
Selected papers given at congresses and seminars:
Castells, N., Luna, J., Minguela, M., & Pérez, E. (2022, Julio). Looking for arguments to promote critical thinking in Secondary Education students. Comunicación presentada en la 14th International Conference on Education and New Learning Technologies. 4y-6th July. Palma (España).
Minguela, M., Castells, N., & Nadal, E. (2022, Julio). Searching for arguments to confront fake news. Comunicación presentada en la 14th International Conference on Education and New Learning Technologies. Palma (España).
Castells, N., Minguela, M., Nadal, E., & Garcia-Mila, M. (2021, Noviembre). ¿Cómo argumentan su grado de credibilidad ante una noticia verídica los estudiantes que previamente han leído una noticia falsa? Comunicación presentada en la International Conference of Research in Education (IRED-21). Salamanca (España).
Pérez, R., Castells, N., & Minguela, M. (2021, Noviembre). Preguntas críticas para comprender múltiples textos argumentativos. Comunicación presentada en la International Conference of Research in Education (IRED-21). Salamanca (España)
Castells, N., Minguela, M., & Nadal, E. (2021, Agosto). Impacto de los procesos de escritura y de la calidad de los productos de síntesis en la comprensión de múltiples fuentes. Comunicación presentada al XVI Congreso Latinoamericano para el desarrollo de la lectura y la escritura (CONLES 2021). virtual.
Pérez, R., Castells, N., & Minguela, M. (2021). Fomento del pensamiento crítico mediante la formulación de preguntas críticas en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Comunicación presentada al XVI Congreso Latinoamericano para el desarrollo de la lectura y la escritura (CONLES 2021), virtual.
Castells, N., Garcia-Mila, M., Miralda, A., Minguela,M., & Nadal, E. (2020, junio). La sociedad de la desinformación: el reto de las fake news en la construcción de conocimiento científico. Comunicación presentada al V Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias SIEC 2020. Virtual (España).
Escorcia, D., & Minguela, M. (2019, noviembre). Apports de la métacognition à la compréhension/production d’écrits à l’université. Comunicación presentada en las Jornadas “Lire, écrire et apprendre à apprendre dans l’enseignement secondaire et à l’université” (Francia).
Pérez, E., Minguela, M., Nadal, E.; Garcia-Mila, M., Castells Gómez, N., & Miralda, A. (2019, octubre). Identificación de Fake news por estudiantes de la ESO: Sesgo confirmatorio y justificación argumentativa de la credibilidad. Comunicación presentada en I Conferencia Internacional “Educación 2019: retos, tendencias, compromisos”, IRED2019. Barcelona (España).
Perifanou, M., Neophytou, L., Petrová, Z., Castells, N., & Antoniou, F. (2019, marzo). Investigating teachers’ confidence and training needs on digital literacy across four European countries. Comunicación presentada en INTED2019: 13th annual International Technology, Education and Development Conference. Valencia (España)
Bulnes, C., & Castells, N. (2018, agosto). La Evaluación estandarizada SIMCE en Chile: identificación de los cuestionamientos a la prueba de comprensión lectora. Comunicación presentada al I Congreso Iberoamericano de docentes. Algeciras (España).
Castells, N., Minguela, M., Solé, I., Miras, M., & Nadal, E. (2018, August). Does Writing a Synthesis Improve Multiple Sources Comprehension? Analyses of the Processes Involved. Paper presented at the Simposium: Writing and reading students strategies when producing texts in higher education, organized by D. Escorcia. SIG Writing 2018. Antwerp (Belgium).
Minguela, M. (2018, August). The role of monitoring and control decisions in superficial and deep comprehension of texts. Póster presented at SIG Metacognition 16 Conference. Zúrich, Suiza.
Minguela, M., Castells, N., Solé, I., Miras, M., & Nadal, E. (2018, March). Improving questioning/answering strategies in learning from texts: Effects of an intervention on teachers’ practices in students’ performance. Póster presented at The spatial turn and its implications on (in)formal learning contexts Conference. Bochum, Alemania.