Línies d’investigació

Línia 1. Activitat conjunta, influència educativa i innovació i millora de les pràctiques educatives (UB)

  • Activitat conjunta, influència educativa i innovació i millora de les pràctiques educatives. Professors/es: Anna Engel, Anna Ginesta, Mariana Largo, Antonio Membrive, Iris Merino, Marta Minguela, Judith Oller, Javier Onrubia, Ana Remesal, María José Rochera. 
  • Les tecnologies digitals com a mediadores dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Professors/es: Anna Engel, Mariana Largo, Antonio Membrive, Iris Merino.
  • Sentit de l’aprenentatge, personalització de l’aprenentatge i identitat d’aprenent. Professors/es: Anna Engel, Mariana Largo, Antonio Membrive, Iris Merino, Judith Oller, María José Rochera. 
  • Contextos de formació inicial i desenvolupament professional docent per una pràctica docent reflexiva. Professora: Anna Ginesta 
  • Col·laboració entre professorat, processos d’assessorament i facilitació per a la innovació i millora de les pràctiques educatives, i aprenentatge professional.  Professors/es: Marta Minguela, Javier Onrubia 

Grup de recerca sobre interacció i influència educativa, GRINTIE · UB 

Línia 2. Diversitat, comunicació i llenguatge i intervenció en contextos de desenvolupament (UB, URL)

Sublínia 2.1. Ensenyament i aprenentatge de la llengua oral en contextos inclusius.

  • Anàlisi i millora de les pràctiques educatives en contextos educatius formals, context familiar i atenció precoç.
  • Desenvolupament de la competència comunicativa oral, llengua de signes i comunicació augmentativa.
  • Processos de desenvolupament professional presencials i amb tecnologia digital des d’una perspectiva col·laborativa i reflexiva.

Professores: Ana Luisa Adam, Marta Gràcia, Maria Josep Jarque i Fàtima Vega de la Universitat de Barcelona
Grup de recerca sobre comunicació, llengua oral i diversitat, CLOD · UB

Sublínia 2.2. Anàlisi del suport parental al desenvolupament infantil normatiu i amb discapacitat en edats primerenques.

  • Interacció i desenvolupament de la comunicació i del llenguatge.
  • Atenció precoç i intervenció naturalista i per videofeedback als cuidadors principals per promoure el benestar emocional, l’autoeficàcia parental, la qualitat de vida familiar i el desenvolupament infantil.

Professores: Magda Rivero i Rosa Vilaseca de la Universitat de Barcelona
Grup de recerca parentalitat, desenvolupament infantil normatiu i amb discapacitat, PADIND · UB 

Sublínia 2.3. Intervenció en contextos familiars i educatius. Formació dels professionals i anàlisi de les pràctiques basades en l’evidència.

  • Promoció de l’ús i adopció de pràctiques basades en l’evidència en entorns familiars i escolars, a partir de la formació i l’acompanyament als professionals (mestres, professionals AT, etc.).
  • Avaluació tant de la formació realitzada com dels resultats obtinguts a partir de les pràctiques basades en l’evidència.

Professora: Joana Mas de la Universitat Ramon Llull.
Seminari interuniversitari sobre identitat i noves trajectòries educatives, SINTE-URL 

Línia 3. Lectura i escriptura en contextos escolars, acadèmics i de recerca, pensament crític i regulació (URL, UB)

Sublínia 3.1. Representacions, argumentació, pensament crític i aprenentatges escolars.

  • Aprendre a argumentar, argumentar per aprendre
  • Anàlisi de la dialogicitat: Diàleg i argumentació per aprendre
  • Ús de representacions externes en la resolució de problemes
  • Estratègies de comprensió lectora i de composició escrita: ensenyament, aprenentatge i regulació.
  • Lectura i escriptura epistèmiques: processos i resultats d’aprenentatge a l’Educació Secundària i a la Universitat
  • Lectura crítica, aprenentatge, ensenyament i intervenció

Professores: Núria Castells i Mercè Garcia-Milà de la Universitat de Barcelona
Grup de recerca sobre lectura, escriptura i pensament crític: aprenentatge i intervenció, LECRAI · UB 

Sublínia 3.2. L’escriptura i el desenvolupament identitari en contextos acadèmics i científics.

  • Desenvolupament de la identitat investigadora i relacions amb l’escriptura.
  • Concepcions sobre la recerca i l’escriptura en contextos acadèmics i professionals.
  • Propostes d’intervenció per comunicar i aprendre en contextos acadèmics i científics.

Professores: Montserrat Castelló i Anna Sala de la Universitat Ramon Llull
Seminari interuniversitari sobre identitat i noves trajectòries educatives, SINTE-URL 

Línia 4. Identitat, cooperació i formació d’agents educatius (UAB, URL)

Sublínia 4.1. La identitat dels professionals de l’educació i dels aprenents: construcció i formació. Professors/es: Ibis M. Álvarez, Carles Monereo i Crista Weise de la Universitat Autònoma de Barcelona
Grup de recerca en identitat, trayectòries educatives i societat, SINTE-IdentitES · UAB 

Sublínia 4.2.  Aprenentatge cooperatiu, col·laboratiu i tutoria entre iguals. Professors/es: Mariona Corcelles, David Duran, Marta Flores i Ester Miquel de la Universitat Autònoma de Barcelona
Grup de recerca sobre aprenentatge entre iguals, SINTE-GRAI

Sublínia 4.3. Formació inicial i continuada de professionals que atenen als infants i a les seves famílies. Professora: Silvia Blanch de la Universitat Autònoma de Barcelona
Equip de recerca sobre infància, família i educació, ERIFE · UAB

Sublínia 4.4. Formació de professorat i desenvolupament de la identitat indagadora. Professora: Eva Liesa de la Universitat Ramon Llull
Seminari interuniversitari sobre identitat i noves trajectòries educatives,, SINTE-URL

Línea 5. Atenció psicoeducativa en contextos comunitaris (UdG, UAB)

Sublínia 5.1. Desenvolupament i construcció de la identitat en comunitats minoritzades i en entorns d’exclusió social. Professors/es: Ibis Álvarez (UAB), Moisés Esteban-Guitart (UdG), José Luis Lalueza (UAB) i Julie Waddington  (UdG)
Grup de recerca en desenvolupament humà, intervenció social i interculturalitat, SINTE-DEHISI · UAB 
Grup de recerca sobre cultura, educació i desenvolupament humà, CEDH · UdG

Subínia 5.2. Llenguatge, cognició i educació. Professors/es: Elisabet Serrat i Francesc Sidera de la Universitat de Girona
Grup de recerca sobre cultura, educació i desenvolupament humà, CEDH · UdG 

Sublínia 5.3. Relacions família, escola i comunitat. Disseny, desenvolupament i avaluació d’ecosistemes socioeducatius. Professors/es: Moisés Esteban-Guitart (UdG), José Luis Lalueza (UAB), Víctor López-Ros (UdG) i Pilar Monreal-Bosch (UdG)
Grupo de recerca sobre cultura, educació i desenvolupament humà, CEDH
Grup de recerca en desenvolupament humà, intervenció social i interculturalitat, SINTE-DEHISI · UAB