Assignatures:
Cultura, desenvolupament i aprenentatge en psicologia de l’educació. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Judith Oller Pla docent
La construcció del coneixement psicoeducatiu: bases epistemològiques i metodològiques. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Judith Oller Pla docent
Cànons de comunicació científica i professional en psicologia de l’educació. 6 crèdits ECTS. Universitat Ramon Llull. Prof.: Mariona Corcelles i Anna Sala. Pla docent
Enfocaments i tendències actuals en psicologia de l’educació. 6 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Javier Onrubia. Pla docent
Continguts:
- Les relacions entre el coneixement psicològic i la teoria i la pràctica educativa.
- Els enfocaments socioculturals de l’educació i de l’aprenentatge.
- Constructivismes, constructivisme sociocultural i enfocaments constructivistes en educació.
- Aplicacions i implicacions educatives dels enfocaments constructivistes d’orientació sociocultural.
- Debats epistemològics en la construcció del coneixement psicoeducatiu:
- investigació quantitativa, qualitativa i mixta;
- coherència epistemològica i multiplicitat metodològica;
- de la investigació bàsica a la investigació aplicada: el quadrant de Pasteur.
- Estratègies metodològiques generals d’investigació i intervenció en psicologia de l’educació: estudi de casos; design-based research; investigació avaluativa.
- Cervell i aprenentatge: les bases neurològiques de l’aprenentatge.
- Cognició situada i distribuïda, aprenentatge i ensenyament situats.
- Aprenentatge i sistemes d’activitat.
- L’educació formal i escolar en la Societat de la Informació i la nova ecologia de l’aprenentatge.
- Els textos acadèmics i professionals en psicologia de l’educació: normes, cànons i convencions.
- L’elaboració de textos acadèmics i professionals en psicologia de l’educació.
Resultats d’aprenentatge:
- Descriure els enfocaments socioculturals de les relacions entre cultura, desenvolupament, aprenentatge i educació.
- Aplicar els conceptes ygotskians i neovigotskians a l’anàlisi de les pràctiques educatives escolars.
- Identificar els principals escenaris i agents educatius i nínxols d’aprenentatge en la societat actual.
- Identificar els principals enfocaments teòrics i metodològics de l’aprenentatge.
- Dissenyar entorns i situacions d’ensenyament i aprenentatge basats en els principis de les ciències de l’aprenentatge.
- Analitzar els principals eixos epistemològics subjacents a la construcció del coneixement psicoeducatiu: coneixement teòric – coneixement aplicat; coneixement psicològic – coneixement educatiu; recerca quantitativa – recerca qualitativa.
- Elaborar textos escrits respectant els cànons de la comunicació acadèmica i professional en psicologia de l’educació.
- Realitzar presentacions orals respectant els cànons de la comunicació científica i professional en Psicologia de l’Educació.
Requisits: Cap.