Coordenades teòriques, epistemològiques i professionals de la psicologia de l’educació

Assignatures:

Cultura, desenvolupament i aprenentatge en psicologia de l’educació. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Judith Oller Pla docent

La construcció del coneixement psicoeducatiu: bases epistemològiques i metodològiques. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Judith Oller Pla docent

Cànons de comunicació científica i professional en psicologia de l’educació. 6 crèdits ECTS. Universitat Ramon Llull. Prof.: Mariona Corcelles i Anna Sala. Pla docent

Enfocaments i tendències actuals en psicologia de l’educació. 6 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Javier Onrubia. Pla docent

Continguts:

  • Les relacions entre el coneixement psicològic i la teoria i la pràctica educativa.
  • Els enfocaments socioculturals de l’educació i de l’aprenentatge.
  • Constructivismes, constructivisme sociocultural i enfocaments constructivistes en educació.
  • Aplicacions i implicacions educatives dels enfocaments constructivistes d’orientació sociocultural.
  • Debats epistemològics en la construcció del coneixement psicoeducatiu:
    • investigació quantitativa, qualitativa i mixta;
    • coherència epistemològica i multiplicitat metodològica;
    • de la investigació bàsica a la investigació aplicada: el quadrant de Pasteur.
  • Estratègies metodològiques generals d’investigació i intervenció en psicologia de l’educació: estudi de casos; design-based research; investigació avaluativa.
  • Cervell i aprenentatge: les bases neurològiques de l’aprenentatge.
  • Cognició situada i distribuïda, aprenentatge i ensenyament situats.
  • Aprenentatge i sistemes d’activitat.
  • L’educació formal i escolar en la Societat de la Informació i la nova ecologia de l’aprenentatge.
  • Els textos acadèmics i professionals en psicologia de l’educació: normes, cànons i convencions.
  • L’elaboració de textos acadèmics i professionals en psicologia de l’educació.

Resultats d’aprenentatge:

  • Descriure els enfocaments socioculturals de les relacions entre cultura, desenvolupament, aprenentatge i educació.
  • Aplicar els conceptes ygotskians i neovigotskians a l’anàlisi de les pràctiques educatives escolars.
  • Identificar els principals escenaris i agents educatius i nínxols d’aprenentatge en la societat actual.
  • Identificar els principals enfocaments teòrics i metodològics de l’aprenentatge.
  • Dissenyar entorns i situacions d’ensenyament i aprenentatge basats en els principis de les ciències de l’aprenentatge.
  • Analitzar els principals eixos epistemològics subjacents a la construcció del coneixement psicoeducatiu: coneixement teòric – coneixement aplicat; coneixement psicològic – coneixement educatiu; recerca quantitativa – recerca qualitativa.
  • Elaborar textos escrits respectant els cànons de la comunicació acadèmica i professional en psicologia de l’educació.
  • Realitzar presentacions orals respectant els cànons de la comunicació científica i professional en Psicologia de l’Educació.

Requisits: Cap.

Matèries obligatòries 

Matèria 2 ->

Be Sociable, Share!