Main researcher: Monereo Font, Carles
Researchers: Dra. Crista Weise, Dr. Andy Morodo, Dra. Núria Suñé, Dra. Cecilia Hernández. Doctorandes: Mar Alonso, Julissa Anaya, Aida Calmaestra, Marina García Morante, Carla Meneses, Omar Ojeda, Pablina Pezzola, Paulina Rojos, Heba Suleiman.
Main line of research developed by the group: The identity of educational professionals: construction and training.
Projects (last 5 years)
– Collaboration agreement with the Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya for training, advice and research in relation to the new curricular decrees (2021-2024). IP: Carles Monereo.
– Innovation and transfer project Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Within the Recovery, Transformation and Resilience Plan (RTRP), funded by the European Union – Next Generation EU. Title: BullyZero (Simulator for teacher training on anti-bullying skills: EDU128/23/000110). Participate: SINTE, ISWOLK TECHNOLOGY, SL, ACTILEARNING (2021-2023). IP per SINTE: Carles Monereo. https://bullyzero.cat/
– Consultancy and innovation project of the Conselleria de Educación de la Xunta de Galicia for the modification of the university entrance exams (EBAU) (2023-2024). IP: Carles Monereo
– Consulting and innovation project of the Ministerio de Educación de Andorra in relation to the new Andorran educational curriculum (2023-2025). IP: Carles Monereo.
– Collaboration agreement with the Organización de estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) for a consultancy, training and innovation project with the Ministerio de Educación de República Dominicana sobre “Orientadores y técnicos para el Cambio Educativo” (2023-2024). IP: Carles Monereo.
– Research project: “Evidence School Network: Design and validation of a model of Research- evidence – informed Schools’ Network in Catalonia (REDU-CAT)”. Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (EDU145/23/000008). IP: Georgeta Ion. Participants for the UAB: Carles Monereo, Antoni Badia, Lorena Becerril, Eva Liesa, Paula Mayoral. https://www.reducat.cat/
– Research project: “Virtual reality platform for teacher training in classroom climate management”. Prueba de concepto. Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, España. Duration: 2023-2024. IP: Borja Manero Iglesias. Participants for the UAB: Andy Morodo, Núria Suñé y Crista Weise,
– Research project: “Policies and practices on generative artificial intelligence in university education”. Knowledge Generation Projects. Agencia Estatal de Investigación. Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Ref.: PID2023-149069OA-100. IPs: Cristina Mercader & Aleix Barrera. Participants for the UAB: Andy Morodo.
– Research project: “Mixed assessment of the digital competence of secondary education teachers in initial training”. 2024-2025. Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Ref.: 2023 ARMIF 0027. IP: Ramon Palau. Participants for the UAB: Andy Morodo.
Main papers (last 5 years)
Álvarez, I. M., Morodo, A., Romero-Hernández, A., & Manero, B. (2025). Realidad virtual para evaluar la competencia en gestión del aula: estudio sobre afrontamiento de conflictos. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1). https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41472
Badia, A., Monereo, C., & Pozo, J.I. (2024). Enseñar y aprender en la educación Primaria. UOC ediciones.
Hernández, C., Monereo, C., & Weise, C. (2024). ¿Por qué decidí dedicarme a la docencia? Las voces y posiciones identitarias en profesores en formación de Educación Primaria. Revista de Estudios y Experiencias en Educación (REXE), 23(53), 210-226.
Lin, C., Weise, C., & Álvarez, I. M. (2024). Cross-cultural experiences: Voices of the Chinese doctoral students at a Spanish university. International Journal of Chinese Education, 13(3), 2212585X241270193.
Weise, C., & Rojos Sasso, P. (2024). Neither student nor teacher? Possible selves in the development of faculty identity during the pràcticum. Journal for the Study of Education and Development, 47(4), 768–795.
Álvarez, I. M., Manero, B., Morodo, A., Suñé, N., & Henao, C. L. (2023). Sistema de Realidad Virtual Inmersiva para mejorar la competencia para gestionar el clima del aula en la formación inicial docente. Educación XX1, 26(1), 249-272. https://doi.org/10.5944/educxx1.33418
Monereo, C., & Hermans, H. (2023). Education and dialogical self: state of art. Journal for the Study of Education and Development, 46(3), 445-491.
Monereo, C. (ed.) (2022). The Identity of Education Professionals. Positioning, training & innovation. Information Age Publishing (IAP).
Morodo, A. (2022). El desenvolupament de la CDD al Màster de formació del professorat de la Universitat Autònoma de Barcelona. A R. Palau y J. Mogas (Eds.), La competència digital docent al Màster de Formació del Professorat de les universitats de Catalunya (pp. 13-24). Octaedro. https://doi.org/10.36006/82001-1
Aguayo, M., & Weise, C. (2021). Career Transition and Identity Development in Academic Nurses: A Qualitative Study. Journal of Constructivist Psychology, 35(4), 1371-1389.
Monereo, C., & Caride, M. (2021). Becoming a Professional: Analysis of the Reciprocal Influence between I-Positions and We-Positions in a Group of University Students. Journal of Constructivist Psychology, 35(4), 1347–1370. https://doi.org/10.1080/10720537.2021.1989095
Monereo, C., Weise, C., & Hermans, H. (Eds.) (2021). Dialogicality: Personal, local, and planetary dialogue in education, health, citizenship, and research. International Society for Dialogical Science. http://dx.doi.org/10.17613/gqxq-ng18
Weise, C., Álvarez, I., & Sarapura, N. (2021). Designing a deep intercultural curriculum in higher education. Co-constructing knowledge with indigenous women. Alternative, 17(2). https://doi.org/10.1177/11771801211019027
Selected papers given at congresses and seminars (last 5 years)
Angulo, S., Monereo, C. & Franch, A. (2024). Impact of the partnership methodology on a university teacher’s professional identity. A case Study. The 12th International Conference on the Dialogical Self. Tallinn University, Estonia, 4-7 June.
García-Morante, M., Castelló, M., & Monereo, C. (2024). Positioning and voices explaining hybrid careers of educational PhD holder. The 12th International Conference on the Dialogical Self. Tallinn University, Estonia, 4-7 June.
Weise, C. y Castelló, M. (2024). Reconstruyendo las trayectorias emocionales de la redacción de tesis. Quality in Postgraduate Research Conference. Adelaide, Australia. 17 al 19 de abril.
Weise, C. (2024). Identidades en Educación, Una aproximación desde la teoría del yo dialógico. Avances en la Investigación y en la Formación. Universidad Austral de Chile. 20 de Mayo.
Weise, C. (2024). Identidades en Educación, Una aproximación desde la teoría del yo dialógico. 16 de Julio de 2024. Education University of Hong Kong. China-
Weise, C. & Rojos, P. (2024). ¿Ni estudiante ni profesor?: Los yoes posibles en el desarrollo de la identidad docente durante la práctica. Conference on the Dialogical Self. Tallin (Estonia). 24 al 7 de Julio.
Monereo, C. (2023). Construyendo una identidad educativa La posición de “partner” del alumnado. 1r congreso iberoamericano sobre enseñanza, aprendizaje e identidad dialógica. Universidad Iberoamericana de Puebla, México. 27-29 de junio.
Monereo, C. (2023). Educación S.XXI: un nuevo glosario con fundamentos. Conferencia inaugural. XVII Congreso Nacional de investigación educativa. Villahermosa, Tabasco (México). 4-8 de diciembre.
Doctoral Thesis (last 5 years)
Hernández, C. (2024). El dinamismo de la identidad docente en aspirantes a profesores de Educación Primaria desde la perspectiva de la Teoría del yo dialógico. Direcció: Dr. Carles Monereo .Universitat Autònoma de Barcelona.
Crespo Andrade, J. (2022). Gestión y liderazgo docente frente al proceso de enseñanza-aprendizaje en el aula. Direcció: Dra. Crista Weise. Universitat Autònoma de Barcelona.
Pabón, K. (2021). El profesional docente universitario, una identidad en construcción. Direcció: Dra. Crista Weise. Universitat Autònoma de Barcelona.