Assignatures:
Identitat professional i estratègies d’ensenyament. 6 crèdits ECTS. Universitat Autònoma de Barcelona. Prof.: Carles Monereo. Pla docent
Estratègies de composició escrita i d’escriptura acadèmica. 6 crèdits ECTS. Universitat Ramon Llull. Prof.: Montserrat Castelló. Pla docent
La formació dels professionals de l’educació. 3 crèdits ECTS. Universitat Ramon Llull. Porf.: Eva Liesa. Pla docent
Estratègies d’aprenentatge cooperatiu i tutoria entre iguals. 6 crèdits ECTS. Universitat Autònoma de Barcelona. Prof.: David Durán, Marta Flores i Ester Miquel . Pla docent
Continguts:
- La identitat professional i les seves vinculacions amb les concepcions educatives, les estratègies d’ensenyament i els sentiments implicats.
- Tècniques i instruments per a l’anàlisi de la identitat professional.
- Estratègies per promoure el canvi en la identitat professional.
- La investigació sobre el canvi d’identitat professional.
- L’ensenyament i l’aprenentatge basats en la cooperació: marc conceptual i models explicatius.
- Modalitats d’ensenyament cooperatiu i de tutoria entre iguals: anàlisi de casos.
- Mètodes i estratègies d’ensenyament cooperatiu.
- La investigació sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge basats en activitats cooperatives.
- Pràctica reflexiva i professionalització docent.
- Els centres educatius com a organitzacions que aprenen i com a escenaris de desenvolupament professional.
- Escriptura i coneixement estratègic.
- La regulació de l’escriptura acadèmica.
Resultats d’aprenentatge:
- Definir les bases epistemològiques i conceptuals del paradigma de l’aprenentatge i l’ensenyament estratègics, i en el seu si de l’aprenentatge cooperatiu.
- Diferenciar els principals models de composició escrita, especialment en l’àmbit de les estratègies d’escriptura acadèmica.
- Analitzar els models actuals més rellevants de formació del professorat des de la perspectiva de l’ensenyament estratègic.
- Aplicar els principis derivats de l’aprenentatge estratègic a l’anàlisi i resolució de casos relatius a l’ensenyament d’estratègies.
- Desenvolupar programes d’ensenyament per a millorar les estratègies de composició escrita de textos acadèmics.
- Planejar programes d’intervenció per a promoure l’aprenentatge cooperatiu i entre iguals en diferents àrees curriculars.
- Elaborar programes de formació dirigits a impactar en la identitat professional del docent i en les seves estratègies d’ensenyament.
- Dissenyar projectes de recerca basats en l’estudi, anàlisi, comparació i/o intervenció sobre els processos d’ensenyament i/o aprenentatge d’estratègies en diferents àrees curriculars i contextos educatius.
Requisits: Haver cursat o estar cursant almenys una assignatura de la matèria 1.