Assignatures:
Assessorament i intervenció psicològica en l’àmbit de l’educació formal. 6 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Javier Onrubia i Marta Minguela. Pla docent
Espais i pràctiques professionals de la psicologia de l’educació en la infància, adolescència i joventut. 3 crèdits ECTS. Universitat de Girona. Prof.: Arantza del Valle. Pla docent
Espais i pràctiques professionals de la psicologia de l’educació en l’adultesa i vellesa. 3 crèdits ECTS. Universitat de Girona. Prof.: Pilar Monreal Bosch. Pla docent
Continguts:
- Concepcions sobre les diferències individuals, l’aprenentatge i l’assessorament. El model educacional constructiu d’assessorament.
- L’organització dels serveis d’orientació i assessorament psicopedagògic.
- La intervenció psicoeducativa orientada a l’optimització de les institucions educatives.
- Assessorament i processos de canvi per a la consecució d’institucions educatives inclusives.
- La intervenció psicoeducativa orientada a l’optimització dels processos d’ensenyament i aprenentatge i d’atenció a la diversitat.
- Assessorament i millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge a l’aula.
- L’avaluació psicopedagògica i l’assessorament a l’elaboració d’adaptacions curriculars.
- Les noves demandes formulades a la psicologia de l’educació des dels contextos educatius formals i escolars.
- Les noves demandes formulades a la psicologia de l’educació des dels contextos educatius no formals.
Requisits d’aprenentatge:
- Desenvolupar intervencions educatives basades en una visió dinàmica de les diferències individuals i en el coneixement de les característiques, organització i funcionament dels centres educatius
- Col·laborar amb el professorat en l’elaboració i implementació de plans d’acció tutorial i d’orientació acadèmica i professional i assessorament psicopedagògic ajustats a les característiques de l’alumnat i dels centres educatius.
- Col·laborar amb el professorat en el disseny i desenvolupament d’estratègies orientades a la promoció de dinàmiques de canvi, innovació i millora en els centres educatius.
- Desenvolupar processos d’avaluació psicopedagògica, seguiment i intervenció dirigits a alumnes amb necessitats educatives especials i elaborar, si és el cas, informes diagnòstic i dictàmens d’escolarització per als quals requereixin suports específics
- Assessorar els equips directius i als òrgans de coordinació pedagògica en els processos de concreció, adequació i desenvolupament curricular, així com en el disseny i desenvolupament de plans institucionals i comunitaris.
- Desenvolupar estratègies de treball col·laboratiu amb el professorat amb la finalitat de revisar i millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge i d’avaluació.
- Identificar els principals àmbits d’orientació i intervenció psicopedagògica en els diferents nivells i modalitats de l’educació formal i no formal.
- Coordinar les actuacions pròpies de l’orientació i intervenció psicoeducativa amb les d’altres agents educatius i altres serveis socials, de salut i laborals que operen en els centres educatius i en les zones o sectors on en els quals es troben.
Requisits: Haver cursat o cursar simultàniament almenys una assignatura de la matèria 1.