Assignatures:
Ensenyament i aprenentatge de la llengua oral en contextos educatius inclusius. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof. Marta Gràcia. Pla docent
Estratègies de lectura i d’escriptura: aprenentatge, ensenyament i intervenció. 3 crèdits ECTS. Universitat de Barcelona. Prof.: Nuria Castells. Pla docent
Continguts:
- El procés inicial d’alfabetització.
- Processos cognitius i psicolingüístics implicats en l’aprenentatge del llenguatge escrit.
- Dimensions socials, culturals i lingüístiques del procés d’alfabetització.
- La lectura i l’escriptura com a instruments de reflexió i construcció.
- Llegir i escriure per aprendre en les diferents etapes educatives.
- Investigació i intervenció en els processos d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura com a instruments d’aprenentatge.
- Bases psicopedagògiques de l’educació bilingüe i plurilingüe: relacions L1/L2/L3.
- Coneixement lingüístic i rendiment escolar.
- L’educació en un context multicultural i plurilingüe.
Resultats d’aprenentatge:
- Analitzar processos d’alfabetització inicial identificant els seus punts forts i les seves mancances i planificant actuacions educatives dirigides a millorar-los.
- Identificar pràctiques educatives presents en el context familiar afavoridores dels processos d’alfabetització.
- Valorar materials educatius de suport als processos d’alfabetització inicial i elaborar propostes de millora dels materials i del seu ús.
- Valorar les estratègies de lectura comprensiva que utilitzen els estudiants i dissenyar intervencions dirigides a facilitar la seva adquisició i millorar la seva eficàcia.
- Planificar activitats d’ensenyament i aprenentatge orientades a promoure l’ús de la lectura com a instrument d’aprenentatge.
- Valorar les estratègies de composició escrita que utilitzen els estudiants i dissenyar intervencions dirigides a facilitar la seva adquisició i millorar la seva eficàcia.
- Planificar activitats d’ensenyament i aprenentatge orientades a promoure l’ús de l’escriptura com a instrument d’aprenentatge.
- Analitzar els diferents tipus de programes d’educació bilingüe i plurilingüe valorant els avantatges i desavantatges de la seva aplicació ateses les característiques del context social, lingüístic i polític.
Requisits: Haver cursat o estar cursant almenys una assignatura de la matèria 1 i una assignatura de la matèria 2 o de la matèria 3.